Uber: Dag Even Tresselt brøt for seks år siden ut av Helly/Hansen for å starte eget. Foto: Finansavisen / Håkon Sæbø
Uber: Dag Even Tresselt brøt for seks år siden ut av Helly/Hansen for å starte eget. Foto: Finansavisen / Håkon SæbøVis mer

Klesmerket Uber med kjempevekst - frykter ikke «taxi-stempel»

Norske Uber selger vinterjakker til 8000 kroner. Nå er de utsolgt - igjen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): Årets nye vinterjakker fra norske Uber koster 8000 kroner stykk. Da kulda satte inn var butikkene nesten tomme, skriver Finansavisen.

Dag Even Tresselt har i seks år fôret nordmenn med høyteknologiske luksusjakker, og i fjor solgte han for nesten 10 millioner kroner - en økning på 50 prosent fra året før. I år er veksten høyere enn 50 prosent.

- Vi har fem ansatte, deriblant en designer på heltid. Det er galskap for en butikk med 10 millioner kroner i omsetning, men det viser at vi satser, sier Tresselt til avisen.

Han forteller at de ikke har merket den økende usikkerheten i norsk økonomi. Han er derimot godt vant til ruskevær.

- Jeg flyttet fra Stavanger da oljeprisen lå på 10 dollar fatet i 2000 og startet opp Uber midt under finanskrisen i 2009, så jeg er godt vant til «dårlig timing».

Frykter ikke «taxi-stempel» Da Uber-jakkene kom på markedet for seks år siden var det få som hadde hørt om transporttjenesten Uber, men i dag er det jakkemerket som er underlegent, også i Norge.

- Det er to ulike produkter, som - selv om vi startet opp cirka samtidig - driver med helt forskjellige ting, og kan leve med det videre også, sier Uber-sjefen.

Både navn og logo er relativt likt, men i de senere kolleksjonene har Tresselt tonet ned profileringen av merket på sine produkter. Han kommer imidlertid ikke ta noen ytterligere grep for å unngå taxisjåfør-stempel.

- Nei. Vi har en unik branding på jakkene våre, som er diskret og eksklusiv, og beskytter oss godt. Vi er dessuten godt kjent blant vår målgruppe - reisende forretningsfolk - og ikke så godt kjent blant massene. Det lever vi helt fint med, sier Tresselt til avisen.

Flere nyheter: Kjendisdesigner konkurs - igjen
Norsk motemerke stusser over navnlikhet
Pantsatte hus og hytte for å redde servise