- Klima-Venstre parkert i regjering

Regjeringen har parkert CO2-fondet og styrker i stedet Enova. Det ser ikke bra ut for klimaminister Ola Elvestuen (V), mener Arbeiderpartiet.

IKKE CO2-FOND: Etter tre år bryter næringslivet med staten i diskusjonene om å etablere et CO2-fond. Klima- og miljøminister Ola Elvestuen mener styrkingen av Enova er en bedre løsning. Foto: Ned Alley / NTB scanpix
IKKE CO2-FOND: Etter tre år bryter næringslivet med staten i diskusjonene om å etablere et CO2-fond. Klima- og miljøminister Ola Elvestuen mener styrkingen av Enova er en bedre løsning. Foto: Ned Alley / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

- Ola Elvestuen kan bli husket som den statsråden som ikke greide å få på plass de viktige politiske tiltakene for å nå klimamålene. Klima-Venstre er parkert i regjering, sier Else-May Botten, som sitter i Klima- og miljøkomiteen på Stortinget for Arbeiderpartiet.

- PARKERT: Else-May Botten (Ap) mener klimaminister Ola Elvestuen og Venstre er parkert i regjering. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
- PARKERT: Else-May Botten (Ap) mener klimaminister Ola Elvestuen og Venstre er parkert i regjering. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix Vis mer

I Dagbladet i går fortalte NHO og 25 andre organisasjoner at de trekker seg fra samtalene med regjeringen om opprettelsen av et CO2-fond. Fondet var tenkt å fungere på samme måte som NOx-fondet, der næringslivet betaler inn avgiften til et fond i stedet for til staten. Fondet vil så bli brukt for å støtte tiltak for å redusere utslippene.

- Vi har i tre år jobbet med å etablere et CO2-fond for næringstransport. Vi er 25 organisasjoner som står sammen om dette. Bakteppet er regjeringens egne klima-ambisjoner, som sier at vi skal halvere CO2-utslippene fra transport innen 2030. Det er ikke lenge til. Uten et CO2-fond blir dette svært vanskelig - på grensen til det urealistiske, sa avdelingsdirektør Per Øyvind Langeland i næringspolitisk avdeling i NHO til Dagbladet i går.

I stedet velger regjeringen å styrke og bruke Enova som virkemiddel for å få ned utslippene fra næringstransporten.

Vil beholde CO2-avgiften

Arbeiderpartiet skjønner at næringslivet er «skuffet og lei seg», som de fortalte til Dagbladet i går.

- Når Høyre-regjeringen ikke finner løsninger sammen med NHO og de andre næringsorganisasjonene, er det en fallitterklæring for Høyre. Jeg er overbevist om at regjeringen kunne ha funnet en god løsning i forhandlinger med næringslivet på et CO2-fond bygget på rammene til NOx-fondet, sier Botten.

Ola Elvestuen sa til Dagbladet før helgen at det er viktig å beholde CO2-avgiften slik den er i dag.

- Vi mener at CO2-avgiften også er et virkemiddel. Vi har lagt inn midlene i Enova, som er en enkel og effektiv organisering. Det er effekten som er viktig for at vi skal få ned utslippene. Virkemiddelet er i Enova og midlene vi er lagt inn over statsbudsjettet. Der vi er uenige er at det skal være en reduksjon i CO2-avgiften for å bruke midlene innenfor en egen organisasjon, forklarte Elvestuen.

- Klima-Venstre sliter

På spørsmål om ikke NHOs forslag egentlig er Venstre-politikk, svarte Elvestuen følgende:

- Venstre mener det regjeringen går inn med styrking av Enova er en bedre organisering.

Else-May Botten fra Arbeiderpartiet er ikke overbevist.

- Elvestuen må nå vise at han ikke bare snakker om å nå klimamålene, men faktisk leverer politiske rammebetingelser. Vi ser at Klima-Venstre sliter med å finne optimale løsninger innenfor flere felt, som deponi for farlig avfall, sirkulær økonomi og karbonfangst og lagring.

- Statsråden må nå våkne, få gjennomslag i regjering og levere en klimapolitikk med konkrete tiltak som virker. Og finne løsninger som gir næringslivet mulighet til å finne de beste løsningene for klimaet, sier Botten.

Mer om

Vil du logge inn før du fortsetter?

Det koster ingenting, men det hjelper oss med å tilby deg en bedre leseropplevelse.

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer