- Klima-Venstre parkert i regjering

Regjeringen har parkert CO2-fondet og styrker i stedet Enova. Det ser ikke bra ut for klimaminister Ola Elvestuen (V), mener Arbeiderpartiet.

IKKE CO2-FOND: Etter tre år bryter næringslivet med staten i diskusjonene om å etablere et CO2-fond. Klima- og miljøminister Ola Elvestuen mener styrkingen av Enova er en bedre løsning. Foto: Ned Alley / NTB scanpix
IKKE CO2-FOND: Etter tre år bryter næringslivet med staten i diskusjonene om å etablere et CO2-fond. Klima- og miljøminister Ola Elvestuen mener styrkingen av Enova er en bedre løsning. Foto: Ned Alley / NTB scanpixVis mer

- Ola Elvestuen kan bli husket som den statsråden som ikke greide å få på plass de viktige politiske tiltakene for å nå klimamålene. Klima-Venstre er parkert i regjering, sier Else-May Botten, som sitter i Klima- og miljøkomiteen på Stortinget for Arbeiderpartiet.

- PARKERT: Else-May Botten (Ap) mener klimaminister Ola Elvestuen og Venstre er parkert i regjering. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
- PARKERT: Else-May Botten (Ap) mener klimaminister Ola Elvestuen og Venstre er parkert i regjering. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix Vis mer

I Dagbladet i går fortalte NHO og 25 andre organisasjoner at de trekker seg fra samtalene med regjeringen om opprettelsen av et CO2-fond. Fondet var tenkt å fungere på samme måte som NOx-fondet, der næringslivet betaler inn avgiften til et fond i stedet for til staten. Fondet vil så bli brukt for å støtte tiltak for å redusere utslippene.

- Vi har i tre år jobbet med å etablere et CO2-fond for næringstransport. Vi er 25 organisasjoner som står sammen om dette. Bakteppet er regjeringens egne klima-ambisjoner, som sier at vi skal halvere CO2-utslippene fra transport innen 2030. Det er ikke lenge til. Uten et CO2-fond blir dette svært vanskelig - på grensen til det urealistiske, sa avdelingsdirektør Per Øyvind Langeland i næringspolitisk avdeling i NHO til Dagbladet i går.

I stedet velger regjeringen å styrke og bruke Enova som virkemiddel for å få ned utslippene fra næringstransporten.

Vil beholde CO2-avgiften

Arbeiderpartiet skjønner at næringslivet er «skuffet og lei seg», som de fortalte til Dagbladet i går.

- Når Høyre-regjeringen ikke finner løsninger sammen med NHO og de andre næringsorganisasjonene, er det en fallitterklæring for Høyre. Jeg er overbevist om at regjeringen kunne ha funnet en god løsning i forhandlinger med næringslivet på et CO2-fond bygget på rammene til NOx-fondet, sier Botten.

Ola Elvestuen sa til Dagbladet før helgen at det er viktig å beholde CO2-avgiften slik den er i dag.

- Vi mener at CO2-avgiften også er et virkemiddel. Vi har lagt inn midlene i Enova, som er en enkel og effektiv organisering. Det er effekten som er viktig for at vi skal få ned utslippene. Virkemiddelet er i Enova og midlene vi er lagt inn over statsbudsjettet. Der vi er uenige er at det skal være en reduksjon i CO2-avgiften for å bruke midlene innenfor en egen organisasjon, forklarte Elvestuen.

- Klima-Venstre sliter

På spørsmål om ikke NHOs forslag egentlig er Venstre-politikk, svarte Elvestuen følgende:

- Venstre mener det regjeringen går inn med styrking av Enova er en bedre organisering.

Else-May Botten fra Arbeiderpartiet er ikke overbevist.

- Elvestuen må nå vise at han ikke bare snakker om å nå klimamålene, men faktisk leverer politiske rammebetingelser. Vi ser at Klima-Venstre sliter med å finne optimale løsninger innenfor flere felt, som deponi for farlig avfall, sirkulær økonomi og karbonfangst og lagring.

- Statsråden må nå våkne, få gjennomslag i regjering og levere en klimapolitikk med konkrete tiltak som virker. Og finne løsninger som gir næringslivet mulighet til å finne de beste løsningene for klimaet, sier Botten.