Klimariset bak speilet

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nyheter om at de amerikanske bilgigantene

General Motors, Chrysler og Ford står i fare for å gå over ende, med de ringvirkninger det har for europeisk og norsk industri, har overskygget en fersk rapport fra Det Internasjonale Energibyrået (IEA). Ifølge Bellona-leder Frederic Hauge er årets World Energy Outlook en av de mest alarmerende

rapportene vi har sett hittil. Finanskrisen kan bli en parentes i historien sammenliknet med de

politiske og økonomiske implikasjonene ved å ikke gjøre noe med klimaproblemene. Dersom finanskrisen fører til for lave investeringer i ny fornybar energi, mindre satsing på CO{-2}-håndtering og mindre energieffektivisering, vil det bli vanskelig

å få verdensøkonomien på fote igjen.

Amerikansk bilindustri er et godt eksempel på hvordan man graver sin egen grav. For ti år siden hadde den en markedsandel på 70 prosent i USA.

I dag er andelen på 47 prosent. Japanske og

europeiske biler har vært mer ettertraktet fordi produsentene har begynt å lage mer energieffektive biler. I USA insisterte industrien på å lage SUV-er og store bensinslukende biler fordi de ga mest

profitt. Økte bensinpriser var første signal om at

de var på feil vei. Finanskrisen tømte lommebøkene til kundene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Politikerne i Den amerikanske kongressen krangler nå om hvor pengene til nødlån for bilindustrien skal tas fra. De burde heller ta fram klimariset bak speilet. Den amerikanske bilparken er en vesentlig bidragsyter til CO{-2}- utslipp og tida er kommet til å stille miljøbetingelser. Det kan gi en levedyktig bilindustri i framtida som igjen gir arbeidsplasser til millioner av mennesker. Fortsetter USA og

resten av verden i sitt vante spor risikerer vi at gjennomsnittstemperaturen øker med seks grader, ifølge IEA-rapporten. Det vil føre til uopprettelig skade på mennesker og miljø, ifølge ekspertene. Og da vil det ikke hjelpe med all verdens

nødpakker.