Nyheter om at de amerikanske bilgigantene
General Motors, Chrysler og Ford står i fare for å gå over ende, med de ringvirkninger det har for europeisk og norsk industri, har overskygget en fersk rapport fra Det Internasjonale Energibyrået (IEA). Ifølge Bellona-leder Frederic Hauge er årets World Energy Outlook en av de mest alarmerende
rapportene vi har sett hittil. Finanskrisen kan bli en parentes i historien sammenliknet med de
politiske og økonomiske implikasjonene ved å ikke gjøre noe med klimaproblemene. Dersom finanskrisen fører til for lave investeringer i ny fornybar energi, mindre satsing på CO{-2}-håndtering og mindre energieffektivisering, vil det bli vanskelig
å få verdensøkonomien på fote igjen.
Amerikansk bilindustri er et godt eksempel på hvordan man graver sin egen grav. For ti år siden hadde den en markedsandel på 70 prosent i USA.
I dag er andelen på 47 prosent. Japanske og
europeiske biler har vært mer ettertraktet fordi produsentene har begynt å lage mer energieffektive biler. I USA insisterte industrien på å lage SUV-er og store bensinslukende biler fordi de ga mest
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger