BIBELVERS I OSLO SENTRUM: Fra 15. eller 16. mai kommer Bibelselskapet til å sette i gang en kampanje i anledning sitt eget 200-årsjubileum. 25 busser og trikker og 1750 takbuer vil bære forskjellige vers fra bibelen. MONTASJE: BIBELSELSKAPET
BIBELVERS I OSLO SENTRUM: Fra 15. eller 16. mai kommer Bibelselskapet til å sette i gang en kampanje i anledning sitt eget 200-årsjubileum. 25 busser og trikker og 1750 takbuer vil bære forskjellige vers fra bibelen. MONTASJE: BIBELSELSKAPETVis mer

Klistrer bibelvers på buss, trikk og t-bane: - Noen mener religion tilhører den private sfære. Det gjør ikke de troende

Bibelselskapet markerer 200 år med bibelverskampanje.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Fra midten av mai markerer Bibelselskapet sitt eget 200-årsjubileum ved å henge opp bibelvers på og i busser, trikker og t-baner i Oslo. Det skal ikke være mulig å reise til sentrum med kollektivtransport uten å bli eksponert for bibeltekst, skriver Vårt Land.

Ingeborg Mongstad-Kvammen, generalsekretær i Bibelselskapet forteller at tanken er å gjøre bibelen åpen for alle.

- Uavhengig av om man ser på bibelen som en kilde for tro eller ikke, er det en av de viktigste kildene i norsk kultur. Vi ønsker at mange skal få en opplevelse av bibeltekst og at versene kan være til ettertanke uavhengig av trostilhørighet, sier hun til Dagbladet.

Funnet fram andre vers Foreløpig vil hun ikke avsløre alle bibelversene de har valgt seg ut, men understreker at «Be, så skal dere få» ikke er et av dem.

Det samme gjelder «Kvinner skal tie i forsamlinger», som ble foreslått i kommentarfeltet på et Facebook-innlegg lagt ut av Hedningsamfunnet.

«Dagens bibelvers #1 Det Norske Bibelselskap har betalt store summer for at busser i Oslo skal vise fram forskjellige bibelvers. Så klart, de viser kun fram de uskyldige og fine versene. Derfor har Hedningsamfunnet valgt å finne fram de ikke så uskyldige versene, slik at vi får litt balanse. Dette er den første i en serie. Det første omhandler drap», skriver Hedningsamfunnet

Teksten står til bildet av en trikk med den påklistrede plakaten «Spar ingen. Drep menn og kvinner, småbarn og spedbarn, okser og sauer, kameler og esler!».

VIL ÅPNE BIBELEN FOR ALLE: Med kampanjen ønsker Bibelselskapet at flere får oppleve bibelvers. MONTASJE: BIBELSELSKAPET
VIL ÅPNE BIBELEN FOR ALLE: Med kampanjen ønsker Bibelselskapet at flere får oppleve bibelvers. MONTASJE: BIBELSELSKAPET Vis mer

Til Dagbladet forteller imidlertid informasjonsmedarbeider Christina Dahl at de ikke har noe i mot kampanjen.

- Det er jo en helt lovlig kampanje å kjøre. Vi mener bare at den ikke er helt objektiv. Sånn er det jo, for i alle de hellige bøkene kan du selv plukke og finne det du vil. De plukker det de liker best og det de synes er positivt. Det er helt legitimt, men da kommer vi med noen balanserende vers.

- Gi en god opplevelse Mongstad-Kvammen forteller at de de siste dagene har fått noen reaksjoner på den kommende kampanjen.

- Den har i utgangspunktet blitt godt mottatt. Noen reagerer negativt og det var vi også forberedt på. De negative kommentarene handler mest om at boken er eldgammel.

Kampanjen skal ifølge generalsekretæren bare ta utgangspunkt i bibelvers som folk med ulik tro kan kjenne seg igjen i. Versene som er plukket ut kommer både fra det gamle testamentet og det nye testamentet. Noen vil være jesusutsagn.

- Målet er å gi en god opplevelse for reisende i Oslo. Vi ønsker å slippe bibelen fri, slik at den kan leve sitt eget liv og det er vi godt komfortable med.

Mener religion må ha plass i det offentlige Hun viser til Stålsett-utvalget, som ble oppnevnt av regjeringen i 2010 og som i 2013 leverte et forslag med åtte prinsipper. Det siste legger til grunn for at «alle bør akseptere å bli eksponert for andres tros- og livssynspraksis i det offentlige rom».

- Religion må ha plass i det offentlige rom, så vi tester nå og ser om vi er klare for det. Noen mener at religion og tro tilhører den private sfære. Det mener ikke de troende.


- Skjønner du at ikke-troende kan reagere negativt på kampanjen?

- Det er jo det vestlige, sekulære fenomenet. At man som ikke-troende reagerer når man blir eksponert for religion i det offentlige rom. I andre deler av verden ville ikke det samme skjedd, for der er tro mer integrert i det offentlige samfunnet, sier Ingeborg Mongstad-Kvammen.

Kampanjen starter 15. eller 16. mai og varer til og med den siste helga i mai. Ifølge Vårt Land kommer den til å koste Bibelselskapet 275 000 kroner.

Avisa skriver at en liknende kampanje ble forsøkt kjørt i København, men at trafikkselskapet sa nei fordi de ikke ønsket at reklameflatene ikke skulle ha religiøst innhold.