Knalltall fra Mazda

Den japanske bilfabrikken Mazda mer enn fordoblet sin nettofortjeneste i perioden mars til september i år.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Årsaken var først og fremst økt salg i Europa og Kina, opplyste konsernledelsen torsdag. Men stadige kostnadskutt har også bidratt til at Mazda kunne bokføre en fortjeneste på 11,2 milliarder yen (nærmere 730 millioner kroner) i halvårsperioden. Dette er en økning på 103 prosent i forhold til samme periode i fjor.

Mazda er Japans femte største bilfabrikk, og har i likhet med de andre store fabrikkene styrket sine andeler av det internasjonale markedet. Konsernledelsen tror utviklingen vil fortsette fram mot slutten på forretningsåret i mars 2004, men lover ikke noe.

- Takket være gode produkter får vi nå den veksten vi hadde spådd, sa Hisakazu Imai som er styreformann og administrerende direktør i Mazda. -Men det blir ikke lettere i tiden framover, så jeg foretrekker å være forsiktig med å spå, tilføyde han.

Mazda, Nissan og Toyota har i høst økt sine markedsandeler i USA betydelig, viste tall fra den amerikanske bilbransjen denne uken. For Mazdas vedkommende var økningen på hele 52,3 prosent, men dette må ses på bakgrunn av en svært dårlig høst i fjor, ble det sagt.

NTB