Knekk en kode

Ikoner i kunsten og hvordan knekke historiens koder er blant vårens litterære øvelser.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

DEN ENE ROMANHELTEN

er fortapt i bøkenes mystiske verden, den andre befinner seg dypt involvert i å knekke en kode som synes å springe ut fra både Jesus og Mona Lisa. Dan Brown og Carlos Ruiz Zafon heter to av vårens suksessforfattere, begge skribentene kjennetegnes ved at de drar leserne med på en spenningsferd som utfordrer forholdet til gamle ikoner.

MONA LISA

har inspirert mange i kunsten. Det er sunget sanger og laget filmer om denne mystiske damen - og nå brukes hun altså som nøkkelfigur av en amerikansk suksessforfatter.

Den som har vært i det berømte Louvre-museet i Paris har sannsynligvis gått i kø for å få et glimt av dette skjelmske smilet kunstkjennere har studert i flere hundre år. I 2006 er det 500 år siden Leonardo da Vinci malte henne, og verden blir ikke lei av å tolke ansiktsuttrykket og landskapet rundt Mona Lisa. Nylig skapte hun oppstuss igjen, denne gang fordi det treverket hun er malt på visstnok begynner å sprekke. Ikonet får den beste behandling kuratorer kan gi.

DAN BROWNS

roman «The Da Vinci Code» er solgt i millioner, topper salgslister og skal være på vei til det store lerretet. Den skal også komme i norsk språkdrakt. Boka dveler ved kanskje den historien som opptar menneskeheten i aller størst grad, uansett tro. Nemlig den om Jesus - hvis skikkelse også har inspirert mange i kunsten. Slik som Leonardo da Vinci og hans skildring av det siste måltid Jesus hadde med sine disipler. Da Vinci var som kjent en tusenkunstner - dette bruker en forfatter som Brown som materiale til å friste sine lesere med utallige koder som skal knekkes.

DANIEL ER EN

litterær helt, hvis skaper Carlos Ruiz Zafon, tar leseren med på en vanvittig ferd gjennom Barcelonas gater, aller mest bakgater. «Vindens skygge» er historien om en gutt som fascineres av ei bok og dennes forfatter - som skal vise seg meget vanskelig å oppdrive. Forfatterens dramatiske historie og den som utspiller seg i Daniels eget liv er ikke bare skremmende parallelle. Zafon gir sitt publikum en reise tilbake til borgerkrigens og fascismens tid i Barcelona. I tillegg loses en gjennom de trangeste smug, og de underligste irrganger der en helt er en helt og en skurk lurer bak hver fasade.

DEN SPANSKE

forfatteren Zafon har i likhet med Brown truffet i milliontall med sin bok. Kan hende ligger deres suksess i det faktum at fiksjon og virkelig historie alltid er en fascinerende kombinasjon. Dessuten hersker det liten tvil om at menneskets higen etter å bruke sin kunnskap til å knekke koder er ustoppelig.

Vi kan ta det som et sunt tegn på at mange blant oss, til tross for krig, Bush og dårlige driftsmarginer rundt omkring, lever lekende liv.