ANKOMSTEN: Her ankommer KNM «Horten» Lagos like før jul i fjor. Oppmerksomheten det fikk, skal ha ført til at den nigerianske marinen tok skipet i arrest. Nå skal det pågå en intens maktkamp blant paramilitære krefter i Nigeria. Foto: Privat.
ANKOMSTEN: Her ankommer KNM «Horten» Lagos like før jul i fjor. Oppmerksomheten det fikk, skal ha ført til at den nigerianske marinen tok skipet i arrest. Nå skal det pågå en intens maktkamp blant paramilitære krefter i Nigeria. Foto: Privat.Vis mer

- KNM «Horten» tatt i arrest av den nigerianske marinen

Mer bråk i Nigeria rundt norsk paramilitær «Nigeriabåt».

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Det tidligere norske krigsskipet KNM «Horten» skal være tatt i arrest av den nigerianske marinen, melder avisa Vanguard.

KNM «Horten» er en av de såkalte «Nigeria-båtene» som Forsvaret solgte til en krigsherre i Nigeria, via det britiske stråselskapet CAS Global. Skipet har lang fartstid i den norske marinen som blant annet støtefartøy for ubåt- og MTB-flåten, treningsfartøy for de nye fregattene og som vikarierende kongeskip for kong Olav.

Like før jul i fjor kunne Dagbladet melde om at båten hadde ankommet havnebyen Lagos i Nigeria etter å ha ligget i arrest i Storbritannia på grunn av uklarheter rundt skipets eierskap og registrering. Da nyheten ble kjent i Nigeria, førte det til stor oppstandelse som etterhvert grep direkte inn i presidentvalgkampen i Afrikas mest folkerike land.

Blodig bakgrunn Ifølge Vanguard skal nyheten om skipets ankomst til Lagos ha ført til at den nigerianske marinen slo til like etter at det tidligere krigsskipet ankom landet.

I avisa antydes det at marinen tok skipet i arrest på grunn av den nye eierens fortid. Som Dagbladet har avslørt, har Forsvaret via stråselskapet CAS Global solgt sju tidligere krigsskip til det paramilitære sikkerhetsselskapet Global West Vessel Specialist (GWVS), som eies av den nigerianske krigsherren Government «Tompolo» Ekpemupolo.

Eks-piraten Tompolo var en av Nigerias blodigste og mest beryktede opprørsledere da han frem til 2009 var kommandant i den fryktede MEND-geriljaen. MEND har i en årrekke herjet med den nigerianske og internasjonale olje- og gassindustrien i Nigerdeltaet, og er kjent for blodige angrep, kapringer av skip og oljeinstallasjoner, og kidnapping av utlendinger og utpressing av internasjonale selskaper.

Blant annet skal MEND under Tompolos ledelse ha stått bak kapringen av en norsk oljeplattform og kidnappingen av norske sjømenn før han i 2009 fikk amnesti av myndighetene og fikk kjøpe norske marinefartøy for å drive sin egen private kystvaktflåte på vegne av den nigerianske staten. 

Rivalisering Før KNM «Horten» ankom Lagos, hadde krigsherren allerede mottatt de seks tidligere missiltorpedobåtene KNM «Geir», «Jo», «Falk», «Stegg», «Tjeld» og «Terne». Disse er påsatt nye våpen og driver i dag piratjakt og skatteinnkreving på vegne av det nigerianske kystverket NIMASA. Den omstridte sikkerhetskontrakten er en del av et såkalt partneskap som til nå skal ha gitt krigsherren en gevinst på om lag tre milliarder kroner.

Kontrakten har vært svært omstridt i Nigeria, med beskyldninger om korrupsjon og nære koplinger mellom ekspresident Goodluck Jonathan, den nå sparkede NIMASA-sjefen Patrick Ziakede Akpobolokemi, og krigsherren Tompolo - som alle tilhører samme folkegruppe fra Nigerdeltaet.

- KNM «Horten» tatt i arrest av den nigerianske marinen

Ifølge Vanguard skal det være mektige menn i den nigerianske eliten som mente nok var nok da enda et marinefartøy - dette i størrelse med en fregatt - plutselig dukket opp i Lagos. Det skal være en knallhard rivalisering mellom paramilitære sikkerhetsselskaper om å kapre lukrative kontrakter der en stadig større del av Nigerias maritime sikkerhet er blitt outsourcet.

Vanguard skriver at Tompolos selskap GWVS ønsket å bruke KNM «Horten» som treningsfartøy for marinekadetter i nok et samarbeid med kystverket NIMASA. De skal ha kjempet i månedsvis for å få utlevert skipet, foreløpig uten at marinen har villet gi etter. Samtidig skal NIMASA ha begynt å se seg om etter et annet treningsskip. Fungerende NIMASA-direktør Haruna Baba Jauro bekrefter at han har hørt om KNM «Horten», men ikke at de nå ser etter et annet skolefartøy.

- Jeg vet ikke mye om dette skipet, men jeg har hørt om det fordi folk snakker om det. Jeg har aldri sett det, så det er lite jeg kan si om det, sier han til Vanguard.

Det skal være mektige rivaler i den paramilitære sikkerhetsbransjen som i det skjulte forsøker å forhindre at Tompolo og GWVS får tilbake KNM «Horten». De ønsker selv å kunne tilby treningsfartøy til NIMASA, og på den måten kapre lukrative sikkerhetskontrakter på vegne av den nigerianske stat.

Mektig Tompolos private marine, med de seks norske missiltorpedobåtene i spissen, er nå så mektig at han i praksis kontrollerer Nigerias enorme olje- og gasseksport som er på størrelse med den norske.

KNM «Horten» ble bygget nettopp for å støtte MTB-flåten, ved å gi den større rekkevidde og kapasitet som et sjøgående støttefartøy.

Den nyvalgte presidenten i Nigeria, Muhammodu Buhari, har foreløpig frosset den sparkede NIMASA-direktørens kontoer, samt andre kontoer som berører GWVS og Tompolo på grunn av korrupsjonsmistankene. Men han har foreløpig ikke våget å anklage krigsherren direkte. Siden valget har det pågått et diplomatisk maktspill bak kulissene mellom ekspresident Goodluck Jonathans militante støtespillere i Nigerdeltaet, og den nye presidenten.

Med sin maritime makt og de gullkantede milliardkontraktene Tompolo har kapret under det forrige regimet, spår ekspertene at verken Tompolo eller Buhari ser seg tjent med åpen konfrontasjon slik situasjonen i Nigeria er nå.

Ny høring Det er fortsatt en rekke uklare omstendigheter og ubesvarte spørsmål knyttet til Forsvarets salg av marinefartøy. Som følge av Dagbladets avsløringer er to briter og en norsk offiser siktet for korrupsjon. Det er også innledet etterforskning av flere mulige brudd på tolloven, eksportkontrolloven og andre bestemmelser knyttet til salgene.

PARAMILITÆR FLÅTE: Slik ser KNM «Terne» ut i dag. Utstyrt med to 20 millimeter maskinkanoner, en mitraljøse, og væpnede krigere om bord, driver den tidligere norske missiltorpedobåten jakt på pirater og skatteinnkreving langs Bonny River i Nigeria. Sammen med fem søskenskip utgjør den spydspissen i krigsherren Tompolos privatdrevne kystvaktflåte. Foto: Privat.
PARAMILITÆR FLÅTE: Slik ser KNM «Terne» ut i dag. Utstyrt med to 20 millimeter maskinkanoner, en mitraljøse, og væpnede krigere om bord, driver den tidligere norske missiltorpedobåten jakt på pirater og skatteinnkreving langs Bonny River i Nigeria. Sammen med fem søskenskip utgjør den spydspissen i krigsherren Tompolos privatdrevne kystvaktflåte. Foto: Privat. Vis mer

30. april i år ble det avholdt full åpen kontrollhøring i Stortinget der blant annet seks tidligere og nåværende forsvars- og utenriksministere samt de tre siste forsvarssjefene måtte forklare seg.

På grunn av en rekke nye avsløringer, som omfatter utførsel av lastebiler til Eritrea, utførsel av beltevogner til Sudan, utførsel av beltevogner til Sverige og salg av F-5 jagerfly til USA, har Stortingets kontroll- og konstitusjonskomite kalt inn til ny åpen kontrollhøring i Stortinget 27. november.

• Har du tips til denne saken, send mail eller ring 24000000!