Knockout

Rema 1000 gjør Norge billigere - ikke Rimi. I en ny, stor prisundersøkelse i regi av Konkurransetilsynet havner Stein Erik Hagens matvarekjede på en beskjeden 4. plass.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Undersøkelsen er utført av Statens institutt for forbruksforskning (Sifo) på oppdrag fra Konkurransetilsynet. Sluttrapporten ble sendt dagligvarekjendene i går - samme dag som administrerende direktør Øyvind Winther i Hakon Gruppen AS sluttet med umiddelbar virkning. Rimi er en del av Hakon Gruppen. Nå tar Stein Erik Hagen selv styringen i dagligvarekonsernet, i håp om at han er flinkere til å presse ned prisene.

Ikke på pallen

For nå er ikke Rimi engang på pallen. Erkerivalen Rema 1000 er en soleklar vinner, åtte prosent billigere enn gjennomsnittet i undersøkelsen. Deretter følger Kiwi og Prix før Rimi omsider entrer lista.

En direkte sammenligning av Rema 1000 og Rimi viser at førstnevnte er drøye sju prosent billigere. I kroner og øre betyr det at du sparer rundt 70 kroner pr. tusenlapp du handler for. En kjernefamilies matbudsjett er gjerne på 60000 kroner - det betyr 4200 kroner spart ved å handle hos Rema 1000 i stedet for Rimi.

Forskjellen mellom Rema 1000 og den dyreste butikken, Ica Supermarked, er så stor at en småbarnsfamilie kan spare 10800 kroner. Men her må man huske at vareutvalget er et helt annet i Ica-butikken.

Rimi Stormarked er for øvrig den rimeligste fullsortimentsbutikkene sammen med Meny og OBS!.

Dyrest i undersøkelsen er Ica Supermarket, som ligger ti prosent over prisgjennomsnittet.

Bruttoutvalget i undersøkelsen er på ca 1250 dagligvarer. Konkurransetilsynet holder det hemmelig hvilke varer de velger ut. Rangeringen skjer etter en indeks, der gjennomsnittsprisen settes til 100. Vinneren Rema endte på 92, Rimi på 98 og taperen Ica Supermarked på 110.

Prisene ble innhentet 8. og 9. mai. Rimi har siden den gang annonsert priskutt på en rekke varer, og kan således ha tatt inn noe av forspranget.

Dyrere og dyrere

Konkurransetilsynet gjennomførte en tilsvarerende undersøkelse i oktober 2000. Den gang vant Rema 1000 foran Prix, med Kiwi, Rimi og Meny på delt tredjeplass. En sammenligning av de to undersøkelsene viser at gjennomsnittsprisen i dagligvarebransjen er økt med 3,4 prosent siden i fjor høst. Ica Supermarket har skrudd opp prisene mest, OBS! minst.

«Resultatene fra undersøkelsen tyder på at prisbildet er ganske likt som ved forrige undersøkelse, og kun med mindre endringer i rangeringen av kjedene», heter det i rapporten.

Prisene er innhentet i butikker i Oslo. Det er valgt ut varer som er identiske så langt det er mulig, for øvrig varer som kvalitetsmessig lar seg sammenligne. Det er ikke tatt hensyn til eventuelle gevinster kunder som er med i kjedenes ulike fordelsprogrammer får.

<B>TAPER:</B> Stein Erik Hagens Rimi kommer igjen dårlig ut av en prissamenlikning.
<B>VINNER:</B> Odd Reitans Rema 1000 er fortsatt best på pris i dagligvarebransjen.