Knusende dom: - Stopp markedsføringen direkte

Norske VitaePro fikk svenske Marknadsdomstolen mot seg.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): De norske eierne av det høyprofilerte kosttilskuddet VitaePro må med umiddelbar virkning fjerne en rekke påstander i markedsføringen, som gir kunder forventinger om muskelstyrke, sterk kropp og aktive liv.

Etter mangeårig juridisk drakamp mellom den svenske delen av VitaePro - Vitaelab AB - og Konsumentombudsmannen, kom Marknadsdomstolen i Stockholm skjærtorsdag med en knusende dom mot en rekke utsagn i markedsføringen.

Vitaelab AB kan idømmes forelegg på to millioner kroner hvis selskapet ikke respekterer beslutningen, går det fram av dommen fra Marknadsdomstolen, som ikke kan ankes for annet enn feil i saksbehandlingen.

Her er hele dommen.

Skifter kjendiser
VitaePro har en rekke tilsvarende annonser i Norge med norske kjendiser som frontpersoner istedenfor svenske.

Etter kontortid skjærtorsdag, tar også Sverige og resten av Europa påskeferie, og det er vanskelig å se de foreløpige praktiske konsekvensene av dommen før etter påske.

Men det var klart før rettssaken at denne dommen vil gi sterke føringer for hvordan helsekost generelt kan markedsføres i hele EU, inkludert EØS og Norge, i framtiden.

- Det er en voksende bransje i mange land som venter på utfallet av denne saken, sa juridisk direktør Frode Elton Haug hos det norske Forbrukerombudet til Dagbladet før rettssaken startet tidligere i vinter. Han betegnet Marknadsdomstolens behandling som en prinsippsak.

- De fleste må stoppes
Marknadsdomstolens sekretær David Ramsjö forklarer noen overordnede trekk rundt dommen og det svenske rettssystemet for Dagbladet.

Han har ikke vært dommer i saken.

- Med tillegg og justeringer underveis, har retten vurdert over 20 utsagn og gitt Konsumentombudsmannen medhold i at de fleste må stoppes.

- Hva skjer hvis markedsføringen fortsetter etter denne dommen ?

- I Sverige er systemet slik at saksøkende part, Konsumentombudsmannen, må gå til tingretten med konkrete saker. Det er i en slik sammenheng at Marknadsdomstolen i forkant har gitt en veiledende sats for forelegg på brudd med inntil to millioner kroner. Hvordan rettssystemet er i Norge og EU-land i forhold til EU-lovgivning i slike saker, må dere avklare direkte der, sier rettssekretær David Ramsjö til Dagbladet.

- Hverdagslig språk I en kommentar til Dagbladet før dommen falt, uttalte selskapet følgende:

- Helsepåstandene er kompliserte å forstå for folk flest, og i våre kundereferanser bruker våre kunder et hverdagslig språk med utgangspunkt i de godkjente helsepåstandene. Rettssaken kommer til å avgjøre om kundens ord har samme betydning som de godkjente helsepåstandene, skriver adm. direktør Siv-Katrine Ramskjell i VitaeLab AS og morselskapet Sana Pharma Gruppen i en mail til Dagbladet.