Knusende dom: - Stopp markedsføringen direkte

Norske VitaePro fikk svenske Marknadsdomstolen mot seg.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): De norske eierne av det høyprofilerte kosttilskuddet VitaePro må med umiddelbar virkning fjerne en rekke påstander i markedsføringen, som gir kunder forventinger om muskelstyrke, sterk kropp og aktive liv.

Etter mangeårig juridisk drakamp mellom den svenske delen av VitaePro - Vitaelab AB - og Konsumentombudsmannen, kom Marknadsdomstolen i Stockholm skjærtorsdag med en knusende dom mot en rekke utsagn i markedsføringen.

Vitaelab AB kan idømmes forelegg på to millioner kroner hvis selskapet ikke respekterer beslutningen, går det fram av dommen fra Marknadsdomstolen, som ikke kan ankes for annet enn feil i saksbehandlingen.

Her er hele dommen.

Skifter kjendiser VitaePro har en rekke tilsvarende annonser i Norge med norske kjendiser som frontpersoner istedenfor svenske.

Etter kontortid skjærtorsdag, tar også Sverige og resten av Europa påskeferie, og det er vanskelig å se de foreløpige praktiske konsekvensene av dommen før etter påske.

Men det var klart før rettssaken at denne dommen vil gi sterke føringer for hvordan helsekost generelt kan markedsføres i hele EU, inkludert EØS og Norge, i framtiden.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer