Knusende kritikk

Riksrevisjonen retter knusende kritikk mot Samferdselsesdepartementet, NSB og ledelsen av Gardermobanen. Den nevner ikke navn, men adressen er først og fremst tidligere samferdselsminister Kjell Opseth, NSB-sjef Osmund Ueland og prosjektdirektør i departementet Steinar Killi.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I uvanlig sterke ordelag blir de kritisert for å ha tilbakeholdt viktig informasjon om usikkerheten ved Gardermobanens bedriftsøkonomiske lønnsomhet.

Rapporten er ikke endelig fra Riksrevisjonens side. Men samferdselsminister Odd Einar Dørum så i går ingen grunn til å unnta den foreløpige rapporten fra offentlighet.

Ikke lest den

Selv har ikke Dørum lest rapporten. Departementet skal gi sine kommentarer til Riksrevisjonens vurderinger innen 14 dager. Etter dette vil Riksrevisjonens kollegium sluttbehandle materialet og legge det fram for Stortinget som er Riksrevisjonens oppdragsgiver.

- Men jeg har registrert at Riksrevisjonen fremmer sterk kritikk av den bedriftsøkonomiske lønnsomheten ved Gardermobanen.

Dørum presiserer overfor Dagbladet at Rønbeck i sitt budsjettforslag til Stortinget i høst gjorde oppmerksom på usikkerheten ved banens lønnsomhet. Rønbeck var samferdselsminister da problemene tårnet seg opp for prosjektet, først gjennom konflikten mellom NSB og entreprenørfirmaet SRG. Hun hadde også ansvaret da det ble klart at det var store lekkasjer i Romeriksporten som fortsatt ikke er tettet og gjør det usikkert om banen er ferdig til hovedflyplassen åner i oktober.

Dagbladet lyktes i går ikke å komme i kontakt med verken Kjell Opseth, eller Sissel Rønbeck som overlot det videre anvar med banen til Dørum.

Kritikken mot Opseth

Men rapportens tale er klar:

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Ut fra de krav som bør settes til et prosjekt av denne størrelse og kompleksitet viser revisjonen at Samferdselsdepartementet i begrenset omfang har informert Stortinget om i hvilken grad det ble tatt høyde for usikkerhet i prosjektene.»
«Vesentlige kostnader er utelatt, både på det tidspunktet hvor Stortinget fattet vedtak om utbygging og i de senere års budsjettproposisjoner.»
«Det kan reises tvil om samferdselskomiteen ble korrekt og tilfredsstillende informert om togets antatte kollektivandel.»

Kritikken vil trolig også ramme departementets prosjektdirektør Steinar Killi, som under skiftende politiske regimer og skiftende NSB-ledelse har hatt en vedvarende finger med i både det tekniske og politiske arbeid.

Kritikken mot Ueland

Som øverste administrative sjef for NSB og Jernbaneverket, og styreformann for NSB Gardermobanen A/S har Ueland har både vært oppdragsgiver, leverandør og kunde for prosjektet. Hans trippelrolle vil utvilsomt bli gjenstand for kritikk, selv om det er Stortinget som har plassert alle hattene på en manns hode.

«NSB gjennomførte ikke egne supplerende analyser av hva som realistisk kunne oppnås av markedsandel for toget...»

«Videre må NSB antas å ha vært kjent med svakhetene i modellberegningene....»

«NSB presenterer Gardermobanens usikkerhet på en slik måt at det skapes et hovedinntrykk av at usikkerheten er svært lav og at inntekssiden til Gardermobanen er forsiktig vurdert.»

«Gardermobanen synes å ha vært passiv med hensyn til å analysere sin egen markedsposisjon. Selskapet har ikke gjennomført markedsundersøkelser for beregne potensielle flytogkunders betalingsvillighet og konkurrentanalyse ble først foretatt i 1997.»

Fortsatt gjenstår mye granskingsarbeid. Økokrim vurderer sider av prosjektet. Dørum har nedsatt et utvalg som skal evaluere alle sider ved prosjektet. I tillegg har Gardermobanen selv satt tidligere Mongstad-gransker Tore Tønne på saken.