Knuser de små

Nye stormarkeder for salg av sports- og fritidsutstyr har utløst en markedskrig i sportsbransjen. Gresvig-sjef Rolf Gullestad sier det nå «vil flyte mye blod» i bransjen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Gresvig, som eier kjedene Intersport og G-sport, har forbedret resultatet med nesten 100 millioner kroner fra i fjor. Ingen andre aksjer har steget så mye som Gresvig-aksjen (160 prosent).

Gresvig har kvittet seg med sin tapsslukende virksomhet i Danmark og fått bedre avtaler med alle sine leverandører. Nå skal det satses på stormarked for å møte konkurransen fra den nye kjeden XXL Sport & Fritid som i forrige uke åpnet et nytt stormarked på 4000 kvadratmeter i Inforama-senteret i Sandvika utenfor Oslo.

- Det vil flyte mye blod i bransjen framover. De svake vil dø, for å si det litt brutalt, det vil si de butikkene som ikke er organisert i kjeder. Vi har planer om å etablere oss med stormarkedsbutikker i Oslo og de andre storbyene, sier Rolf Gullestad.

Omveltning

- Det som skjer nå, er den største omveltningen jeg har opplevd i sportsbransjen, sier Nikes sjef i Norge, Espen Krogstad.

Han er også styreformann i Norspo, en bransjeorganisasjon for sportsbutikker i Norge.

Krogstad tror konkurransen og stormarkedene vil føre til økt totalomsetning i bransjen, men vanskeligere tider for de små og uavhengige butikkene.

XXL-kjeden er fornøyd med sitt første år med stormarked i Oslo sentrum, der omsetningen har vært på ca. 100 millioner. Kjedens eiere, Øyvind og Tore Tidemandsen, har sin bakgrunn som gründere i Elkjøp, der de solgte seg ut med en fortjeneste på ca. 800 millioner kroner.

Trend

Også XXL-direktør Robert Iversen jobbet i Elkjøp.

- Vi jaktet på en bransje der vi kunne utnytte vår kunnskap, og i utlandet har vi flere eksempler på stormarkeder i sportsbransjen, bl.a. Dechathlon. Ved å samle 25000 varemerker under ett tak får vi langt høyere volum, men selvfølgelig også en høyere risiko om ikke logistikken er i orden, sier Iversen til Dagbladet.

XXL kan ikke garantere at de er billigst, men kjører med prisgaranti slik at kundene får tilbake mellomlegget hvis de finner en tilsvarende vare billigere i andre butikker.

På Lade i Trondheim åpner Intersport Gigant sitt første stormarked neste torsdag. 35 meter unna kommer XXL med sitt nye stormarked noen måneder seinere. Nå slipes knivene i sportsbransjen.

FOR LITEN? XXLs butikk i NAF-huset med 100 millioner i omsetning blir liten i forhold til kjedens nye butikk på Alnabru, som blir på 4000 kvadratmeter på én flate.