INGEN VONDE MINNER: Tommy Sharif har bare godt å si om Koenigsegg til tross for tidligere disputter. Her er han på sitt dekksenter. (Foto: Bjørn Sigurdsøn / Scanpix)
INGEN VONDE MINNER: Tommy Sharif har bare godt å si om Koenigsegg til tross for tidligere disputter. Her er han på sitt dekksenter. (Foto: Bjørn Sigurdsøn / Scanpix)Vis mer

- Koenigsegg er bra for Saab

Norske næringslivsprofiler applauderer kjøpet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet.no):

I dag ble det klart at SAAB blir delvis norskeid. General Motors selger Saab Automobile til sportsbilprodusenten Koenigsegg, bekrefter Saab og GM.

Dagbladet tok en ringerunde til norske næringstopper for å høre hva de har å si om at Saab nå får norske eierhender.

Norsk porsjon av bilindustrien
Investor Riulf Rustad skryter av Eker.
- Han har vist seg både kreativ og flink, og med evne til å tenke langsiktig, sier Rustad til Dagbladet.

Rustad legger heller ikke skjul på at han gleder seg over at Saab nå blir norsk.
- Det er ordentlig moro at en norsk investor nå tar en porsjon av bilindustrien, sier Rustad.

Bård Eker fra Fredrikstad får en direkte eierandel i Saab på 11,8 prosent gjennom Eker Group, skriver Dagens Næringsliv. Men Ekers andel blir i realiteten enda større, siden han også er en av to eiere i Koenigsegg Group, som vil eie 23,4 prosent av Saab.

Forrige uke uttalte Eker til Dagbladet at han hadde flere gode løsninger for Saab.
- Er satsning på brenselceller og el-biler et mulig scenario?
- Ja. Uansett hvilken del av transportindustrien man jobber i må man tenke miljø, sa Eker.

Tar av seg hatten
Dekk-kongen Tommy Sharif har tidligere røket uklar med Koenigsegg, etter at han under en testkjøring havnet i grøfta med sin nyinnkjøpte Koenigsegg sportsbil, og derpå ble bedt om å selge bilen fordi Koenigsegg ikke ønsket omtalen som fulgte. Sharif gikk til sak mot Koenigsegg da de ikke ville refundere de fem millioner kronene han hadde betalt for bilen, og vant saken i Fredrikstad tingrett i 2007. Nå har han bare gode ord å si om Bård Eker og oppkjøpet av Saab.

- Jeg har ingen vonde minner om det, og synes forøvrig at det bare er å ta av seg hatten og bøye seg i støvet for Eker, sier Sharif. Han er sikker på at Saab nå blir en suksess.

- Saab må bli mer enn bare en bilfabrikk, og jeg tror Eker er riktig mann for å få hjulene til å rulle i Saab-systemet, sier Sharif. Han tror at effektivisering av driften blir den største utfordringen i Saab.

Tommelen opp

- Det er mye som tyder på at Koenigsegg har gode ideer, sier administrerende direktør i NHO, Finn Bergesen Jr.

- De største utfordringene for Saab blir nok å modernisere bilene og øke salget, legger han til.

- Dette er et nytt steg i fornyingen av GM og dets europeiske operasjoner, sier Carl-Peter Forster, GM-sjef i Europa i en pressemelding.

Et ledd i avtalen er en forventning om at den svenske regjeringen bidrar med lånegarantier for 600 millioner dollar og et tilsvarende lån i Den europeiske investeringsbanken.