Oslo Lufthavn

Koffert lå henslengt på Gardermoen: - Skammelig

Ragna Berg Rolness kunne ikke tro sine egne øyne da ingen av de ansatte på Gardermoen plukket opp den henslengte kofferten.

HENSLENGT: En koffert hadde tidligere denne måneden falt av en bagasjevogn på Gardermoen, men flere ansatte kjørte forbi uten å plukke den opp. Foto: Ragna Berg Rolness
HENSLENGT: En koffert hadde tidligere denne måneden falt av en bagasjevogn på Gardermoen, men flere ansatte kjørte forbi uten å plukke den opp. Foto: Ragna Berg RolnessVis mer

Ragna Berg Rolness var på vei hjem fra Maldivene da hun tidligere denne måneden ble oppmerksom på en koffert som lå henslengt ute på flyplassen på Gardermoen.

- Vi satt og ventet ved gaten da vi plutselig så en koffert som lå på veien utenfor vinduet, forteller Berg Rolness til Dagbladet.

Det var nettavisa Flysmart24 som omtalte denne saken først.

- Skremmende

Kvinnen var sikker på at noen kom til å plukke opp kofferten raskt, da det var stor aktivitet ute på plassen.

Men det skjedde ikke.

- Det var mange kjøretøy som fraktet bagasje. En satte fra seg bagasjevogner like ved. Andre stoppet til og med opp like ved den, også kjørte de bare videre, forteller hun.

Berg Rolness er sikker på at de ansatte som kjørte forbi la merke til kofferten.

- Fortsatt gjorde ingen noe med det. Den holdningen synes jeg både er skremmende og skammelig, fortsetter hun.

Først en time seinere ble kofferten plukket opp.

GÅR VIRALT: Klippet av denne mannens vane på flyet har fått flere millioner visninger på Twitter, og reaksjonene er mange. Reporter: Bjørge Dahle Johansen. Video: CNN Vis mer

- En skam

Samtidig som Berg Rolness observerte den forlatte kofferten skrev hun en Facebook-post på Oslo Lufthavn sin side.

«Her har noen reist på tur og får ikke bagasjen sin fordi ingen ansatte som passerer gaten gidder å bry seg! Det er en skam om du spør meg, og det er ikke bare jeg som ser det!» skriver hun blant annet.

- Ikke fornøyd

Overfor Flysmart24 beklager Avinor episoden.

- Dette er vi selvsagt ikke fornøyde med og noe vi i Avinor tar opp direkte med handlingsselskapene på Oslo Lufthavn. Dessverre skjer dette innimellom og vi jobber kontinuerlig sammen med handlingsselskapene for å sørge for at kofferter som blir liggende slik skal plukkes opp av første kjøretøy, uttalte Nora Hoberg Prestaasen i Avinor til Nettavisen.

Dagbladet har vært i kontakt med Avinor som sier at de ikke har noen ytterligere kommentar i saken.

- Vi vil ta kontakt med handlingsselskapene på Oslo Lufthavn og formidle at dette ikke er i henhold til våre rutiner, sier kommunikasjonssjef i Avinor, Gurli Ulverud, til Dagbladet.

- Ta ansvar

Berg Rolness håper at det vil føre til en holdningsendring.

- De ansatte må ta litt ansvar. Det er tross alt noen som skal ut og reise som ikke fikk bagasjen sin, og det synes jeg er veldig trist, sier hun, og fortsetter:

- I hvert fall må noen gi beskjed til noen andre om at de må plukke opp kofferten.

Hun sier at passasjerene må kreve det av flyplassen, selv om det er travle tider.

- Jeg har vært vitne til at de faller av bagasjevogna, men da ble de plukket opp og kjørt til flyet, sier hun.

Nå håper bare Berg Rolness at eieren til slutt mottok kofferten sin.