Kokebok mot kreft

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Høyt inntak av grønnsaker og frukt reduserer risikoen for kreft. Dette er nå bevist, og derfor anbefaler vi at nordmenn dobler inntaket. Og vi gir ut en gratis kokebok, sier konsulent Margrethe Halvorsen i Statens ernæringsråd. Sammen med kreftforeningen og Opplysningskontoret for frukt og grønnsaker utgir rådet en gratis kokebok med oppskrifter på eksotiske retter som gresk bondesalat, spansk sommersuppe, burritos og norsk gulrotkake. Den blir å få i dagligvareforretninger fra i dag, og skal bidra til mer matglede og kostholdsbevissthet hos norske familier. Dette er Statens ernæringsråds nye anbefalinger om hva folk bør spise - og som betyr en fordobling av inntaket i forhold til i dag: · Daglig inntak av minst tre porsjoner grønnsaker og to porsjoner frukt. · En porsjon er definert som en middels stor frukt, omkring 1,5 dl frukt, eller grønnsaksjuice, omkring 150 gram kokte eller rå grønnsaker, en porsjonsbolle med blandet salat eller 1-2 dl bær. · Forslag til dagsmeny: Et glass appelsinjuice til frokost, et eple til lunsjen, poteter og grønnsaker eller salat til middag, en rå gulrot som mellommåltid.