Kollektivkaos i Tromsø

Dialogen er tilsynelatende like elendig som bussene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Når man hører om problemer med kollektivtrafikken er det stort sett for dårlig rutetilbud det klages over, men ikke i Tromsø, der har de for dårlige busser.
  
Hybridtrøbbel Det begynte med et krav om minst 30 hybridbusser i anbudet fra fylkeskommunen. Selskapet Nobina vant anbudet på 1,6 milliarder og stilte med 32 hybridbusser fra Volvo.

To hybridbusser har siden glidd baklengs ned bakker i Tromsø, og en har kjørt av veien.

Ifølge Nobina oppstår problemene når hybridmotorene under kjøring i oppoverbakker går over til kun å benytte diesel. Dieselmotoren har for lite motorkraft til å dra bussen opp bakken, i tillegg til at den elektriske girkassen automatisk girer bussen ned uten at sjåføren har mulighet til å overstyre det.  

Hvem har ansvaret? Det er det delte meninger om. Nobina mener at Troms fylkeskommune og Volvo må ta sin del av skylden.  

- Det er en helt klar motsetning mellom kravene i anbudet. Jeg ser at de prøver å skylle ansvaret over på oss ved å si at det er våre busser det er noe feil med, og ikke hybridteknologien. Men våre busser er de samme som brukes i resten av landet. Saken er den at Troms fylkeskommune, gjennom de spesifikasjonene som ligger i anbudet, har sagt at 30 busser i Tromsø skulle være av hybridløsning. Og Nobina lager ikke bussene, vi bestiller de bussene som finnes i markedet. Da blir resultatet dette, sier Nobinas markedsdirektør Magnar Nilssen til Nordlys.  

Artikkelen fortsetter under annonsen

Troms fylkeskommune mener at det er Nobina som må ta ansvaret, og få leverandør Volvo til å ordne opp i feilene.  

- Det står i anbudet at bussene skal kunne håndtere nordnorske forhold. Hvis Volvo ikke kunne levere hybridbusser som kan kjøre opp en bakke, så burde de gjort oss oppmerksomme på det. Da hadde vi selvsagt ikke ønsket hybridbussen, sier Fylkesrådsleder Pia Svensgaard (Ap) til Nordlys.

Yoghurtbegre Hvorfor de absolutt skulle ha hybridbusser i Tromsø er det ingen som vet. Det ligger ikke et politisk vedtak bak kravet i anbudet, og det er ingen som husker hvordan det skjedde.

Byrådsleder i Tromsø, Øyvind Hilmarsen (H), kaller bussene for trafikkfarlige yoghurtbegre og krever handling.

- Jeg etterlyser løsninger på dette fra Troms fylkeskommune, sier Hilmarsen til Nordlys.

Fylkesrådsleder Pia Svensgaard sier at de krever bussene utbedret hos Volvo, mens markedsdirektør i Nobina Magnar Nillsen sier det ikke vil la seg gjøre å reparerer motorene.

Nobina skal i et møte med Volvo tirsdag for å finne ut hva som er teknisk mulig å gjøre.

BUSSTRØBBEL. Tromsø er belemret med hybridbusser som ikke kan kjøre i bakker, og tilsynelatende heller ikke holde seg på veien. Foto: TORGRIM RATH OLSEN
BUSSTRØBBEL. Tromsø er belemret med hybridbusser som ikke kan kjøre i bakker, og tilsynelatende heller ikke holde seg på veien. Foto: TORGRIM RATH OLSEN Vis mer