Kollisjonsalarmen var slått av

Det automatiske varslingssystemet som skulle fortelle passasjerflyet og fraktflyet at de var på kollisjonskurs, var skrudd av da flyene kolliderte i lufta over Sør-Tyskland i går natt. 71 mennesker mistet livet i ulykken.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den sveitsiske flygeledermyndigheten Skyguide overvåker flytrafikken over sørlig Tyskland, og forteller i dag det som kan være en medvirkende årsak til hvorfor de to flyene krasjet i lufta:

- Systemet virket ikke på dette tidspunktet, sier talsmann Roger Gaberelle til nyhetsbyrået Reuters.

Han sier at grunnen til dette var rutinemessig vedlikehold.

- Dette gjør vi alltid om natta, for da er det minst trafikk.

Tre advarsler

71 personer omkom i ulykken, 52 av de russiske passasjerene var under 18 år.

Sveitsiske flygeledere har tidligere sagt at kun etter tredje advarsel begynte det russiske flyet å gå lavere for å unngå kollisjon.

Det kan tyde på at flyet ikke mottok de to første meldingene.

Hvis det er tilfellet, kan det skyldes flere faktorer. Pilotene var akkurat overført fra tyske til sveitsiske flygeledere, og kan ha glemt å skifte frekvens. En annen mulighet er at lyden på oppkallingskanalen kan ha vært skrudd ned.

Hvis flygelederne ikke får kontakt med et fly etter to forsøk, bruker de en spesialfrekvens, 121,5, tredje gang. Meldinger på denne frekvensen kommer gjennom uansett. Først etter det tredje oppkallet, begynte passasjerflyet nedstigningen.

Nytt system

I går sa Norsk Flygerforbund til Dagbladet.no at det vurderes et europeisk flygeleder-system som er uavhengig av landegrensene.

- EU-landene jobber for et system som heter «Single European Sky». Det består av et stort kommunikasjonssenter, slik at flyene ikke trenger å bytte frekvens hver gang de kommer innom et nytt land. Oversikten blir bedre hvis flyene styres fra et enhetlig organ, sa leder for Norsk Flygerforbund, Petter Førde til Dagbladet.no.