Kometens ukjente sang forbauser forskerne

- Vi forventet ikke dette.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): Det er ti år siden kometjegeren Rosetta la ut på sin 6,5 milliarder kilometer lange reise mot kometen 67P/Churyumov-Gerasimenko.

De første bildene fra kometen har allerede blitt offentliggjort, men forskerne ble overrasket over å oppdage lydene langt ute  universet.

Det viser seg nemlig at kometen «synger», skriver European Space Agency (ESA) i en pressemelding.

- Fullstendig nytt Det er selvsagt ikke snakk om sang i konkret forstand. Men svingninger i magnetfeltet rundt kometen fører til lyder på mellom 40 og 50 millihertz. Det er mye lavere enn mennesker kan høre; menneskers ører plukker normalt opp lyder mellom 20 Hz og 20 kHz.

For å gjøre lydene hørbare, har ESA økt frekvensen rundt 10 000 ganger, skriver ESA i pressemeldingen.

- Dette er spennende, for det er fullstendig nytt for oss. Vi forventet ikke dette, og vi jobber fortsatt med å forstå fysikken bak det som skjer, sier Karl-Heinz Glassmeier avdelingsleder ved avdelingen for romfysikk ved Braunschweigs tekniske universitet.

Det var Rosettas såkalte magnetometer som oppfattet lydene allerede i august, da kometjegeren befant seg bare 10 mil unna kometen. Ifølge ESA skyldes lydene kometens aktivitet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.