Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

KOMMENTAR: Farvel til konebilen

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

DET ER NOE

ytterst misunnelsesverdig over å «velge» bil, for mange av oss er bilen noe som bare blir slik. Jeg har hørt til sistegangskjørerne. Det vil si dem som innkasserer vrakpanten. Min siste Mazda 323 var så sjaber at ungene mine kalte den limousinen. De hylte av latter hver gang jeg i fart måtte skru fast en eller annen løs knott på dashbordet.

Nå vil ikke jentene ha det slik lenger. De vil flashe stil og identitet med tøffe biler. De som har råd til det da, det kan jo finnes en og annen som må nøye seg med flashe Ford Fiesta.

VIKTIGST ER

forandringen vekk fra at bilen er mannens greie. Nå vil kvinner være med på bilutstilling på Lillestrøm og ha et avgjørende ord med i laget når familien kjøper bil.

Bil-annonsørene har begynt å henvende seg til kvinner. Morsomt. Da må de finne på noe annet enn å beskrive «kjøreglede».

Bilen føyer seg dermed inn i kvinners stadig ekspanderende shopping-makt. Det er snart ingen områder hvor det ikke er kvinner som bestemmer innkjøp. Kanskje unntatt vei, vann og kloakk.

DERSOM KVINNERS

økende autofile interesse fortsetter inn i den praktiske siden ved bilholdet, som skifting av hjul, viftereim og frostvæske, vil arbeidsdelingen i de tusen hjem bli alvorlig forrykket.

Det kan regelrett føre til kriser på rekke og rad.

-  Jeg fikser alt med bilen, du vasker klær og sånn.

Det er ikke få kvinner som har hørt dette mannlige forslaget til arbeidsdeling, og ofte er det blitt slik. At hjul skal skiftes hvert halvår, mens klær skal vaskes hver dag, har vært en undersforstått maskulin hemmelighet.

NÅ STÅR DEN

for fall, akkurat som konebilen. Det er på høy tid. Hvorfor var mannens bil den egentlige, mens kone og barn skulle ta til takke med et trafikksfarlig avlagt takras?

Jeg kommer til fortsette å kjøre takras med løse knotter. Det er ingen konebil, vår familie har aldri hatt annet. Det er bare blitt slik.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media