Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Kommer med sikkerhetsråd etter at Even (15) døde

Et område på 30 meter av gjerdet var ikke i henhold til teknisk regelverk.

FATALT: Det at de tre tok seg inn i togtunnelen, fikk et fatalt utfall for Even Warsla Meen (15). Ytterligere to på samme alder ble hardt skadd. Foto: Nina Hansen/Dagbladet
FATALT: Det at de tre tok seg inn i togtunnelen, fikk et fatalt utfall for Even Warsla Meen (15). Ytterligere to på samme alder ble hardt skadd. Foto: Nina Hansen/Dagbladet Vis mer

15 år gamle Even Warsla Meen (15) døde i den tragiske ulykken i togtunnelen ved Filipstad i Oslo i slutten av februar i fjor. 15-åringens kjæreste Miranda Ajaxson og Oscar Widuto ble hardt skadd i ulykken.

Hendelsen fant sted ved et sidespor inne i en tunnel som primært benyttes for å snu tog. Området var sperret av, men deler av gjerdet på stedet er så lavt som 1,06 meter.

Nå har Havarikommisjonen kommet med sin rapport om ulykken. Der kommer de med to sikkerhetstilrådninger. Det handler om å gjennomgå og sikre korrekt områdesikring for driftsbanegårder og å risikovurdere materielltypenes klatrevennlighet med tanke på hensetting og behov for inspeksjon.

DØDE: I februar i år døde Even Warsla Meen (15) etter å ha kommet i kontakt med en kontaktledning i en togtunnel på Filipstad i Oslo. Bane Nor har nå laget en intern rapport, der de går gjennom hendelsen. De har funnet brudd på sitt eget tekniske regelverk. Reporter: Audun Hageskal. Video: Christian Roth Christensen / Dagbladet Vis mer

«Undersøkelsen av områdesikringen etter hendelsen viste at det var et område på ca. 30 meter av gjerdet ved Ruseløkka som ikke var i henhold til Bane NOR SFs tekniske regelverk», heter det i rapporten.

Av det framgår det at det var et hull i gjerdet ved muren til Munkedamsbroen, og det eksisterende gjerdet var på det laveste på 106 centimeter - der gjerdehøyden skal være 180 centimeter.

Det var heller ikke skiltet adgang forbudt i området fra Strupen og langs Ruseløkka fritidsklubb, ffølge rapporten.

«Undersøkelsen viste at de hensatte togsettene og kulverten hadde vært uten tilsyn over lang tid, og var blitt benyttet som oppholdssted av uønskede personer,» heter det videre.

Tilrådningene lyder som følger:

  1. Statens havarikommisjon for transport tilrår Statens jernbanetilsyn å be Bane NOR SF sammen med materielleierne å risikovurdere materielltypenes klatrevennlighet med tanke på hensetting og behov for inspeksjon.

  2. Statens havarikommisjon for transport tilrår Statens jernbanetilsyn å be Bane NOR SF å gjennomgå og sikre korrekt områdesikring for driftsbanegårder.

Politiet har etterforsket saken og oversendt den til Oslo statsadvokatembeter, som skal avgjøre hvorvidt noen bør straffeforfølges.

- Politiet har sendt saken over til oss med en innstilling. Vi har begynt å jobbe med saken, og vil ta en avgjørelse om ikke så altfor lang tid, sier statsadvokat Jens Olav Sæter til Dagbladet.