Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

- Kommer til å endre Marinen

Sjøforsvarets sjef preget av scenene som viser kollisjonen mellom KNM «Helge Ingstad» og «Sola TS».

KOLLISJONEN: Havarikommisjonen la fram sin rapport om hva som skjedde da fregatten Helge Ingstad kolliderte. Video: Havarikommisjonen. Vis mer

- Denne ulykken kommer til å endre Marinen.

Det sier sjef for Marinen, Rune Andersen, på en pressekonferanse i etterkant av at Havarikommisjonen fredag la fram rapporten om hva som skjedde da KNM «Helge Ingstad» kolliderte 8. november i 2018.

Sjef for Sjøforsvaret, kontreadmiral Nils Andreas Stensønes, mener Havarikommisjons rapport er grundig.

- Vi stiller oss bak kommisjonens beskrivelse av hendelsesforløpet. Denne rapporten er avgjørende for å ta lærdom og for å hindre framtidige ulykker, sier Stensønes.

Han sier videoen Havarikommisjonen la fram i dag var sterk kost. Klippet viser sekundene før kollisjonen og det som skjer da fregatten kolliderer med tankskipet «Sola TS».

- Videoen gjorde et voldsomt inntrykk på meg, særlig overfor de som var om bord da ulykken inntraff.

Stensønes sier videre at ulykken ikke skulle skjedd.

- Her er det helt avgjørende at en hver stein snus. Vårt hovedfokus nå er å lære, sier Stensønes, og legger til at Forsvaret nå går systematisk til verks for løse sikkerhetsrådene kommisjonen lanserte tidligere i dag.

Trøtthet og manglende rutiner

I rapportens konklusjon kom det fram at teamet på brua ikke var hensiktsmessig organisert fram mot kollisjonen. Det var heller ikke organiseringen, ledelsen og samarbeidet på brua på KNM «Helge Ingstad».

Sjøforsvaret manglet i tillegg tilstrekkelige prosedyrer for å sikre at broteamet fungerte ved opplæringsaktivitet, som pågikk da kollisjonen skjedde.

RAPPORT: Havarikommisjonen la i dag fram sin rapport som beskriver hendelsene før kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og Sola TS. Video: Havarikommisjonen Vis mer

Kommisjonen opplyste fredag at vaktsjefen om bord hadde manglende erfaring med sin gitte oppgaver, og at det var for mange oppgaver samtidig. Vaktsjefen var blant annet satt til å være instruktør for to personer under opplæring.

- Et mer samkjørt broteam med mer informasjon kunne oppdaget tankskipet tidligere, konkluderer kommisjonen.

Videre ble det blant annet trukket fram følgende punkter:

  • Sjøforsvaret manglet kompetansekrav til instruktører.
  • Klareringsprosessen, karriereløpet for marineoffiserer og Sjøforsvarets mangel på kvalifiserte navigatører til å bemanne fregattene, hadde ført til at nye vaktsjefer ble klarert raskere, hadde et lavere erfaringsnivå og fikk mindre fartstid som vaktsjef på bro enn tidligere.
  • Et mer samkjørt broteam med bedre informasjonsdeling kunne gitt større mulighet for å oppdage tankskipet tidligere.
  • Styrende dokumentasjon for brotjenesten (bromanualen) ga ikke tilstrekkelig jobbstøtte med hensyn til risikovurdering og ivaretakelse av sikker seilas.
  • To personer på broen oppfylte ikke synskravene. Brobesetningen var ikke riktig sammensatt med hensyn til de kravene som stilles til synsfunksjon i aktuelle bestemmelser.
  • Brobesetningen på KNM «Helge Ingstad» kan ha vært noe påvirket av trøtthet, spesielt med tanke på tid på døgnet.
  • Radarplotting og kommunikasjon mellom brobesetning og los på tankskipet sikret ikke i tilstrekkelig grad effekten av et team som aktivt bygger opp en felles situasjonsforståelse. Dette kunne gitt et økt tidsvindu til identifisering og varsling av fregatten.
  • Mangelfull trafikkovervåking førte til at trafikklederen ved trafikksentralen på Fedje ikke hadde tilstrekkelig situasjonsforståelse og oversikt over sitt virkeområde.
  • Fedje sjøtrafikksentral ga ikke tilstrekkelig informasjon til annen trafikk i området om at Sola TS forlot Stureterminalen.

Etter ulykken er det gikk 15 sikkerhetsoppfordringer - ni til Sjøforsvaret, en til Forsvardepartementet, to til Kystverket, en til Sjøfartsdirektoratet, og to til rederiet Sola TS.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media