Kommisjon frikjenner Estonia-mannskap

STOCKHOLM (NTB-TT): Det var ikke besetningens skyld at Østersjø-ferja «Estonia» forliste underveis fra Tallinn til Stockholm i 1994. Selve havariet skyldtes en kombinasjon av høy sjø og tekniske feil ved baugporten, konkluderer den internasjonale havarikommisjonen. Rapporten møtes med skepsis fra flere hold.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Sikten var så dårlig at offiserene på kommandobroen ikke kunne se at ferjas baugport, det såkalte baugvisiret, ble revet av, heter det i rapporten, som ble lagt fram i dag.

Fartøyets hastighet ulykkesnatten hadde ifølge rapporten ingen betydning for det som skjedde. Denne og andre av kommisjonens konklusjoner, møter skepsis hos blant annet de etterlatte etter de 852 som omkom i forliset.

I tillegg til de tekniske defektene ved baugvisiret, var lasten om bord i «Estonia» galt fordelt, slik at fartøyet ikke lå riktig i vannet, sier psykologen Bengt Schager, som trakk seg fra kommisjonen i september.

Dessuten ble farten ikke redusert, til tross for at besetningen hørte illevarslende lyder forut, og det tok for lang tid før det ble sendt nødsignal, påpeker han.

Verftet tilbakeviser

Det tyske verftet Meyer, som bygde «Estonia», hevder i en egen granskingsrapport at besetningen og rederiet har ansvaret for at «Estonia» gikk ned. Til sammen 852 av de 989 menneskene om bord i ferja omkom i forliset som skjedde 28. september 1994.

- Kommisjonens rapport er feil og ikke verd papiret den er skrevet på, sa verftets advokat Peter Holtappels. Han er leder for ekspertgruppen som verftet selv trommet sammen for å granske ulykken.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Fakta er blitt utelatt, undervurdert eller helt oversett, sier representanten for det tyske verftet, som selv presenterer sin egen rapport i morgen.

Lennart Berglund som leder interessene til de etterlatte, sier at sannheten trolig ligger et sted midt mellom kommisjonenes og verftets rapporter.

- Det må dannes en uavhengig gruppe som kan analysere rapportene, sier han. Berglund mener fartøyet var dårlig velikeholdt.

Uavhengig?

Havarikommisjonens sluttrapport og den ensidige fokuseringen på konstruksjonsfeil som årsak til «Estonia»-forliset, reiser spørsmål ved hvilke interesser som kan være inne i bildet.

Havarikommisjonens første leder, Andi Meister, var transportminister i Estland da ferja havarerte. Meister var øverste ansvarlige for transportsikkerhet. I egenskap av minister var han også øverste sjef for det statlige Estonian Shipping Company (ESCO), deleier i «Estonia» gjennom rederiet Estline.

Han forlot kommisjonen etter kort tid, offisielt av helsegrunner. Det var også samarbeidsproblemer mellom ham og de svenske medlemmene av kommisjonen, blant annet beskyldte han svenskene for å holde tilbake informasjon.

Kommisjonens nåværende leder, Uno Laur, var tidligere navigasjonssjef i ESCO og sikkerhetsrådgiver for Estline.

Erstattet

Et annet estisk medlem av kommisjonen var statssekretær i utenriksdepartementet og uten tilknytning til ESCO. Ifølge det britiske skipsfartsbladet Fairplay ble han 30 minutter etter utnevnelsen erstattet av Enn Neidre, som på det tidspunktet ledet ESCOs navigasjonsavdeling og var sikkerhetsrådgiver for Estline, samme stilling som Laur hadde hatt.

Det er ikke kommet fram opplysninger som avslører tilsvarende bindinger for de svenske eller finske medlemmene av kommisjonen.