KOMMUNEN FØLGER HVER KILOMETER: Ski kommune krever 600 kilometer på sykkelsetet i året, fulgt med GPS, hvis du vil ha støtte til elsykkel. Illustrasjonsfoto: Vegard Grøtt, NTB Scanpix.
KOMMUNEN FØLGER HVER KILOMETER: Ski kommune krever 600 kilometer på sykkelsetet i året, fulgt med GPS, hvis du vil ha støtte til elsykkel. Illustrasjonsfoto: Vegard Grøtt, NTB Scanpix.Vis mer

Elsykkel-støtte:

Kommunen sjekker med GPS at du sykler minst 600 kilometer

Hvis du søker tilskudd til sykkelveske i tillegg, blir det 300 kilometer ekstra i året i Ski.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I Ski hjelper det ikke å være først ute for å få kommunal støtte til å kjøpe elsykkel.

Der skal kommunen sjekke at subsidierte elsyklister som blir tildelt 5 000 kroner,sykler minst 600 kilometer i året - alternativt 900 kilometer til innbyggere som får en tusenlapp ekstra til piggdekk og sykkelveske.

Først til mølla-prinsippet utløste en heftig debatt i Oslo i fjor.

De første 1 019 som søkte fikk sine 5 000 kommunale kroner til sykkelstøtte, blant dem flere mangemillionærer som kunne kjøpt hver sin sykkelbutikk.

Når kommunestyret i Ski neste uke skal bestemme kriteriene for kommunens første elsykkel-tilskudd, har miljøetaten og rådmann lagt fram en detaljert liste over krav innbyggere må oppfylle.

GPS-kontroll

NRK Østlandssendingen melder at kommunen vil utstyre hver sponsede elsykkel med GPS-utstyr med internetttilkopling for å holde kontroll med at støttemottakerne virkelig bruker sykkelen så mye som kriteriene sier.

- Hvis ikke vil kommunen vurdere å kreve støtten tilbake, sier miljørådgiver Anders Berggren.

Datatilsynet har ikke innvendinger mot denne varianten av «storbror ser deg» - på én viktig betingelse:

- Kommunen må ikke overvåke hvor brukerne sykler. De fleste GPSer har en funksjon der slik registrering kan slås av. Det må være kommunens ansvar at denne knappen er avslått, sier direktør Bjørn Erik Thon til Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

For å få elsykkelstøtte i Ski, må du bo i kommunen og være over 15 år.

I de detaljerte kriteriene heter det blant annet om GPS:

«El-sykkelen skal utstyres med GPS med internettoppkobling. En gang pr. uke lastes informasjon om kjørte kilometer og ladefrekvens til en database. Hensikten med dette er kun å måle bruken av elsyklene. Informasjonen blir sikret av personvernloven.»

Mat, jobb eller trening

I søknaden må du oppgi hva du skal bruke sykkelen til:

-arbeidsreiser

- innkjøp av varer

- hverdagsaktiviteter og trening

- kulturaktiviteter

- turer/ferie

- for å treffe venner og familie .

- annet.

Og hvis du i tillegg vil ha kommunal støtte til sykkelveske, må du oppgi hva du har tenkt å frakte i den, for eksempel matvarer eller treningsutstyr.

Det var i desember i fjor at Ski kommune gjorde prinsippvedtak om å bruke en halv million kroner til elsykkeltilskudd for første gang.

Skipsrederparet Morits Skaugen og Grace Reksten Skaugen var blant profilerte Oslo-millionærer som var tidlig nok ute til å få elsykkel-støtte i fjor.

- Samme som elbil

På spørsmål fra Dagbladet da om det ikke er feil at rike folk skal få støtte til å kjøpe slike sykler, svarte Morits Skaugen:

- Det er vel lite relevant kritikk og en helt annen debatt. Det er vel egentlig ikke noe forskjell på å få offentlig støtte til å kjøpe elbil og elsykkel. Skal man la være å støtte kjøp av elbil fordi man i Norge har råd til en dieselbil?

Han mener det er «usedvanlig fornuftig» å bruke offentlige midler på elbiler og i enda større grad på elsykler.