Konduktørene raser

Avgangsprosedyren NSB følger, er ennå ikke godkjent, nærmere halvannet år etter Åsta- ulykken. Trolig kunne Nittedal-ulykken vært avverget dersom også konduktøren hadde ansvar for å kontrollere avgangssignalet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Rasende konduktører ringte i hele går Jernbaneforbundet for å understreke sin fortvilelse over at de i dag ikke fungerer som en ekstra barriere mot ulykker.

Før 1997 skulle konduktøren se på signalet for å forsikre seg om at det var grønt før avgang. Etter dagens prosedyre skal han ikke det. Lokføreren har dermed eneansvaret for å se på signalet.

Nå har NSB utarbeidet et forslag til ny prosedyre der konduktøren også har ansvar for å sjekke signalet, men har verken klart å vedta den, eller sende den til Jernbanetilsynet for godkjenning.

Nåværende prosedyre er ikke godkjent av Jernbanetilsynet og er kritisert av Groth-kommisjonen og Riksadvokaten. Minst to risikoanalyser viser at prosedyren svekker sikkerheten ved fjernstyrte strekninger uten ATC, eller der ATC ikke er virksom.

Kjørte på rødt

På Nittedal er det ATC. Tekniske undersøkelser vil vise om den ikke virket, var inaktiv, eller om en innebygd forsinkelse i togstoppsystemet forårsaket ulykken. Jernbanetilsynet forlanger nå omgående en ny avgangsprosedyre som dokumenterer at sikkerheten styrkes.

Etter det Dagbladet erfarer, kunne Nittedal-ulykken vært avverget om konduktøren hadde ansvar for å kontrollere avgangssignalet - sammen med lokføreren. Dagbladet vet at det sørgående tog 280 stoppet på Nittedal stasjon i halvannet minutt og tok av og på passasjerer før sammenstøtet. Lokføreren tente lampene på togsida, som signaliserer at han har mottatt avgangstillatelse, og konduktøren ga avgangssignal og begynte å kontrollere billetter.

Konduktøren har forklart at han stusset over at lokføreren hadde mottatt kjøretillatelse, siden toget etter kryssingsplanen skulle krysse med tog 213 på Nittedal stasjon.

Toget satte fart mot Oslo, og bremset kraftig opp før sporvekselen. Deretter skjer sammenstøtet med tog 213 klokka 19.34.

Alt tyder på at lokføreren kjørte mot rødt signal, noe han selv har innrømmet overfor politiet. Politiavhør vil avklare hvorfor og hvordan dette kunne skje. Etter det Dagbladet kjenner til, er den erfarne lokføreren i en tilstand av sjokk, svært preget av hendelsen.

- Gjør jobben!

Jernbaneforbundet krever nå fortgang i å få innført den nye prosedyren, og kritiserer Jernbanetilsynet som lar jernbanedriften fortsette med en ikke godkjent prosedyre.

- Vår tålmodighet har nå nådd bristepunktet. Den nye prosedyren har vært under arbeid siden i fjor høst. Nå må Tilsynet gjøre jobben sin og presse på at den blir gjort ferdig og godkjent omgående. Forbundet støtter konduktørenes krav om delt ansvar ved avgang. På Nittedal ser vi nok et tilfelle som kunne vært unngått dersom konduktøren hadde kontrollert signalet, sier Arne Drabløs, opplysningssekretær i Jernbaneforbundet.

Profesjonsstrid

- Vi har laget et forslag til en ny prosedyre der konduktøren får ansvaret for å se på signalene, men vi har ikke gjort noe vedtak. Vi vil vente til Jernbaneverket presenterer sin nye prosedyre, sier trafikksikkerhetssjef Helge Holterbekk i NSB.

Trolig ligger årsaken til det manglende vedtaket i en profesjonsstrid mellom lokførere og konduktører. Lokførerne ønsker eneansvaret for framføring av tog, konduktørene ønsker å få del i ansvaret.