Kong Harald var i storform, da han i går hilste de syv norske krigsdeltakerne som deltar i minnehøytidelighetene som i disse dager foregår på ulike steder lands D-Dag-kysten i Normandie.  Foto:Asbjørn Svarstad
Kong Harald var i storform, da han i går hilste de syv norske krigsdeltakerne som deltar i minnehøytidelighetene som i disse dager foregår på ulike steder lands D-Dag-kysten i Normandie. Foto:Asbjørn SvarstadVis mer

Kongen fikk gater oppkalt etter Oslo, Narvik og Norge i Normandie

Og en hel plass er kalt opp etter den norske løytnanten Johannes Helland.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

NORMANDIE (Dagbladet): - Dette er fantastisk morsomt og hyggelig, sier Astrid Helland.  Hun mistet mannen sin i 2009.

- Vi pleide å reise nedover hit til de runde markeringene.  Johannes var med både da det store norske minnesmerket for alle våre som falt under krigen, ble avduket av kong Olav i 1984.  Mannen min var imidlertid aldri tilhenger av personlig ære — så jeg vet ikke hvor godt han hadde likt å se skiltene med «Hellands Plass».  For ham var det nemlig «oss» som sto i første rekke — aldri «jeg», smiler Astrid Helland. 

Hun tok for sikkerhets skyld med seg begge barna og syv barnebarn på turen til 70-årsjubileum for D-dagen. Mens ordfører Gerald Aniel både kysset og klemte hjertelig, nøyde kong Harald seg gratulasjoner, smil og latter.

Første nordmann Løytnant Johannes Helland skulle bli den første allierte piloten som landet på den provisoriske flystripa utenfor Villons-les-Buissons. Dette var i seg selv ikke ufarlig, for snart skulle det vise seg at den 40 meter brede og 1700 meter lange stripa var anlagt midt i et tysk minefelt. Også statsminister Erna Solberg tok seg god tid med Astrid Helland, som spøkefullt understreket at de begge kommer fra Bergen.

Astrid Helland ble hedret - og fikk en god klem - av ordfører Gerald Aniel, som i går fikk kong Haralds hjelp til å erklære Helllands plass for innvidd. Foto:Asbjørn Svarstad Vis mer

- Nå er det gått 70 år siden mannen min deltok i krigen — og det er blitt historie alt sammen, understreker Astrid Helland.

Kongen kom sammen med både stortingspresident Olemic Thommessen, statsministeren, forsvarsminister Ine Eriksen Søreide — og Gardens musikkorps, som både bød på jazza versjoner av kjent Grieg og kongesangen flerstemt. Også lokalbefolkningen i den lille byen Villons-les-Buissons var møtt tallrikt fram — og hus og gater var smykket med norske og franske flagg. 

Hellands Plass ligger midt i et nytt boligfelt, men på samme sted som det tidligere sto ei minneplate over de norske jagerflygerne som fra 13. til 20. juli 1944 hadde sin «Advanced Landing Ground» - med betegnelsen «B-16» på et jorde nettopp her. 18 norske jenter som tar treårig videregående i byen Bayeux like i nærheten, hadde for anledningen trukket i stiveste bunadspynt — og et par av dem var ikke snauere enn at det vanket både klemmer og kyss på et par av de sju norske veteranene som deltok.

Kaos med veteranbiler Hele Normandie er for tida et mer eller mindre sammenhengende trafikkaos.

I Villons-les-Buisson har de nå både Norgesgate, Narviksgate og Oslogate. Foto:Asbjørn Svarstad Vis mer

Området hvor de allierte den 6. juni 1944 foretok landgangen på det europeiske fastlandet er preget av store mengder med folk i nypussa militærfartøyer fra krigens dager — og så vel ekte soldater som tusenvis av folk i gamle uniformer.

Torsdagen ble stort sett brukt til nasjonale markeringer, på steder hvor de ulike lands styrker gikk i land og ble stående den første tida i Frankrike.

Fredag skal de store internasjonale markeringene gå av stabelen, med presidentene Obama og Putin som levende symboler på at verken fred eller frihet er selvfølgeligheter i dagens Europa.

Drama Johannes Helland døde for fem år siden.  Han fortalte selv i Dagbladet i 2004 om sitt dramatiske liv som kamppilot om bord i en Spitfire — og særlig D-dagen:

Tidligere løytnant og den første som landet på flystripa - Johannes Helland - var den første som sommeren 1944 landet på flystripa I går var enka hans - Astrid - til stede under seremonien på samme sted - nå med kong Harald. Astrid hadde med seg parets to barn og syv barnebarn på turen. Foto:Asbjørn Svarstad Vis mer

- Det var lavt skydekke, og ikke så bra vær. Vi krysset kanalen på 12 minutter, og det var et fantastisk skue å se hele flåten på vei til posisjonen vår. Turene var på to timer, og jeg var med på den første og tredje. Vi traff ingen tyske fly den dagen, men det var en enorm aktivitet. Vår oppgave var å fly over brohodet, og på første turen patruljerte vi over Omaha Beach hvor amerikanerne landet. Vi skulle fly inn og passe på at tyskerne ikke kom, og ta dem hvis de kom.

Drepte tyskere - Om den første dagen forløp rolig, ble det mer dramatisk neste dag. En av våre, sersjant Olufsen krasjet på stranden etter å ha blitt skutt ned fra bakken. På vei hjem ble det litt av et basketak over kanalen. Vi skjøt ned en del tyskere, og jeg ble skadet. Det var heldigvis ikke noe særlig, og jeg kunne fly videre, fortalte mannen - som senere var SAS-kaptein i 34 år - og fortsatte:

- Jeg hadde fulgt etter et tysk fly et stykke inn over land, og vi drev og skjøt på hverandre. Jeg fikk noe trøbbel med motoren, og hele flyet ristet noe forferdelig.

Først til å lande i Frankrike - Men jeg klarte å fly tilbake til England. Det viste seg at jeg hadde blitt truffet i et av propellbladene. Spitfiren hadde ikke så lang rekkevidde, og ingeniørene fikk etter hvert opprettet en flystripe i St Croix-sur-Mer. Vi var den første skvadronen som skulle lande i Frankrike. Første dag vi skulle lande, åpnet tyskerne kraftig skyts mindre enn to kilometer fra stripen. Jeg skulle inn som tredjemann, men de to flyene som lå rett foran meg ble truffet på direkten, og dermed ble jeg førstemann til å lande i Frankrike. Werner Christie skulle inn først, men måtte avbryte innflygingen. Nummer to fikk en treffer, og måtte hoppe ut. Han ble heldigvis tatt vare på av noen polakker, og kom tilbake til oss om kvelden. Jeg ble truffet på samme tiden, men det ble bare et hull i vingen. Det var jo litt heldig, for ingenting tok fyr og det var like ved siden av ammunisjonen. Soveposen og gassmasken min lå i et skott i den vingen men det var bare filler igjen.

Kjempehull i skroget - Da jeg var på bakken så jeg at det var et hull på størrelse med låret mitt like ved siden av ammunisjonen. Vi fløy over hele invasjonsområdet, og fikk av og til spesialoppdrag. Blant annet skulle vi fly over land og se om tyskerne var der, om de skjøt på oss. Vi hadde også tokt mot bakkemål og eskorte for bombefly. 4. juli ble jeg skutt ned over Chartres lengre sør i Frankrike. Vi skulle undersøke en flystripe da de åpnet ild og jeg ble truffet. Jeg klarte å legge flyet på rygg og hoppe ut. På bakken sto tre lastebiler fulle av soldater og ventet på meg. Resten av krigen satt jeg i fangenskap i Tyskland, fortalte Johannes Helland.

Kongen klipper høytidelig over båndet - som symbolsk åpning av Hellands Plass i Villons-les-Buissons. Etterpå tok han seg god til en prat med Astrid Helland og stedets ordfører Gerald Aniel. Foto:Asbjørn Svarstad Vis mer
Kyss og klapp for gamle gutter: En av de sju norske veteranene fikk en god klem av Åslaug Dahl (19) - en av de 18 norske jentene som tar treårig videregående i byen Bayeux. Foto:Asbjørn Svarstad Vis mer