ÅPNET MED ET SMELL: Den nye firefelts E6-traseen fra Halden til Råde ble offisielt åpnet av kong Harald i kveld. Her flankert av samferdselsminister Liv Signe Navarsete og veidirektør Terje Moe Gustavsen. Foto Knut Falch/SCANPIX
ÅPNET MED ET SMELL: Den nye firefelts E6-traseen fra Halden til Råde ble offisielt åpnet av kong Harald i kveld. Her flankert av samferdselsminister Liv Signe Navarsete og veidirektør Terje Moe Gustavsen. Foto Knut Falch/SCANPIXVis mer

Kongen fyrte i gang ny «harryvei»

Tunnelfest med erter, kjøtt og flesk.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Åpningen av den nye firefeltsstrekningen på E6 gjennom Østfold ble markert med festfyrverkeri mandag kveld. Det var kong Harald som fyrte av ladningen, og etterpå var det fest i Eidet-tunnelen for 450 gjester, melder NTB.

For bilistene blir det først fest når de natt til torsdag kan ta den nye E6-strekningen i bruk.

Den nye strekningen går mellom Halden og Råde, og dermed blir det firefelts vei gjennom hele Østfold, opplyser Statens vegvesen.

Gledens dag
- Det er en gledens dag for oss i Statens vegvesen å kunne markere ferdigstillelse av den siste delstrekningen Svingenskogen-Åsgård. Når vi setter på trafikken natt til 27. november kan trafikantene ferdes trygt og effektiv på E6 gjennom Østfold, sier prosjektleder i Statens vegvesen Erik Gressløs, ifølge NTB.

Byggingen av de siste 33 kilometerne med firefelts E6 har gått fort. Svingenskogen-Åsgård, inkludert Eidet tunnel og Sandesund bru, er blitt unnagjort på mindre enn tre år. E6-prosjektet er forsert to ganger underveis og opprinnelig skulle ikke utbyggingen være ferdig før i 2015, opplyser Vegvesenet

Østfoldmat
Gjestene ble servert et skikkelig festmåltid inne i tunnelen. Kokk Josef Schreiner i Råde Selskapsmat avslører overfor NRK Østfold at menyen er noe utradisjonell.

- Det blir ekte østfoldmat. Erter, kjøtt og flesk. Og marsipankake, forteller kokken til NRK Østfold.

Det ble ikke sagt noe om kjøttet er kjøpt i Sverige eller i Norge.

Mange dødsulykker
Det er imidlertid ikke bare tidsmessig prosjektet har holdt seg innenfor rammene. Utbyggingen har kostet 4,55 milliarder kroner, og det er 110 millioner mindre enn budsjettert, skriver NTB.

E6 gjennom Østfold har vært en vei med mange alvorlige trafikkulykker, særlig møteulykker. Fra 1995 til og med 2005 omkom 71 personer i ulykker på E6 gjennom Østfold.