Kongens krambu

Slottet sendte økonomisjefen på studietur til svenskekongen for å lære kremmertriks. Etterpå stiftet kong Harald firmaet «Åpent Slott» som selger suvenirer og tar inn over to millioner kroner på slottsomvisninger. Men som kremmer ligger kongen langt etter kong Carl XVI Gustaf.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Eventuelle overskudd etter åtte travle sommeruker pløyes rett tilbake i driften til enkeltmannsforetaket der kong Harald ifølge Brønnøysundregistrene står som innehaver.

- «Åpent Slott» er ikke et lukket system. I den grad vi tjener penger på dette, skal dette brukes til investering innenfor kulturformidling. All fortjeneste i dag går til å holde systemet i gang, sier hoffsjef Lars Petter Forberg.

- Vi kommer til å legge fram regnskapet sammen med Slottets årsmelding. Sveriges Kong Carl XVI Gustaf har inntekter på flere titalls millioner kroner fra eiendommer, visning på slott, bøker, suvenirer og innredningsartikler med kongelig sus over. Mange av produktene er ofte håndlaget eksklusivt for denne geskjeften.

Dessuten betaler et par hundre bedrifter 1500- 2000 kroner i året for å smykke seg med tittelen kongelig hoffleverandør. Det hører med til historien at inntektene også går til vedlikehold av svenskekongens mange slott.

Ikke for oss

- Vi konkluderte med at dette ikke var noe for oss. I Sverige driver slottet storstilt butikk med mange produkter, men i Sverige går noe av inntektene fra salget til oppussing og vedlikehold av bygningene, sier økonomisjef Arne Omholt ved hoffet.

- Slik er det ikke i Norge. Danmark er også mer likt Norge, sier Omholt, som sitter i styret til firmaet «Åpent Slott». Han understreker at hovedformålet er kulturformidling, og forretningsvirksomheten er satt i gang for å gi det norske folk muligheten til å se kulturskattene på slottet. Omholt var kong Haralds utvalgte som skulle undersøke forholdene ved driften av det svenske og danske hoffet.

- Kongen er innehaver av enkeltmannsforetaket, men det er opprettet et styre, opplyser underdirektør for rådgiverstaben, Sverre Hovland, ved Brønnøysundregistrene.

I Brønnøysundregistrene står firmaet bare med daglig leder.

Nye produkter

«Åpent Slott» har tre ansatte og 19 deltidsansatte guider.

Daglig leder Maisen Bonnevie forteller at noe av overskuddet vil gå til produktutvikling.

Suvenirbutikken ligger i tilknytning til slottet og selger postkort og porselen fra Porsgrund Porselænsfabrik med kongelige motiver. «Åpent Slott» har 18 omvisninger per dag i åtte hektiske uker. I fjor var 23000 besøkende på de populære omvisningene. Bonnevie regner med at like mange i år vil betale sine 90 kroner hver for å se skattene på slottet.

Turistene strømmer nemlig over den nyoppussede gårdsplassen bak slottet. Den store hallen hvor kongelige og statsoverhoder vanligvis blir geleidet inn, er gjort om til inngangshall med garderobe, toaletter og suvenirbutikk.

Langs den ene veggen sitter et følge som spent venter på rundturen. De skal få se kongens rom og prinsessenes brudekjoler.

Gruppa som er på vei ut, kikker på bøkene, koppene og de andre slottseffektene som er for salg. En bokguide som følger den turen de selv har hatt gjennom slottet, er populær. Porselenskoppen og platten med Frichs litografi av slottet anno 1850 selger også bra. Turistene handler postkort med motiver av slottet og kongefamilien, og ellers holder det med minnene om de flotte brudekjolene.

I suvenirbutikken er det flere produkter som har slottsmotiver. Blant annet lager Porsgrund Porselænsfabrik i dag en kopp og en platte på bestilling fra «Åpent Slott». Å satse på flere lisensprodukter er et alternativ for firmaet.

Ødeleggende

I tilknytning til kronprinsbryllupet ble det utviklet en rekke produkter på lisens, blant annet rødvins-, hvitvins- og farrisglass til henholdsvis 360, 330 og 190 kroner stykket, autoriserte postkort til 10 kroner, samt video/DVD fra bryllupet, pris henholdsvis 159 og 199 kroner.

Slottet og kongefamilien har stor markedsføringsverdi, men det er tvilsomt om dette kan realiseres uten å svekke monarkiet. Det mener Lasse Gimnes i fagmagasinet Kampanje.

Gimnes tror det ville være destruktivt for monarkiet om de satset på å realisere sin markedsverdi ved å knytte seg til enkelte produsenter.

- Det er klart at noen leverandører av det eksklusive slaget vil være interessert i å få lisens på slottsprodukter. Det er likevel heller tvilsomt om det ville vært ønskelig eller gagnlig for monarkiet å knytte denne type markedsrelasjoner, sier Gimsnes.

«ÅPENT SLOTT»: Over to millioner kroner har kong Harald sopt inn på slottsomvisninger. Men det er langt fram til kong Carl XVI Gustaf. - I Sverige driver slottet storstilt butikk, sier hoffets økonomisjef Arne Omholt.