Kongens maler

Navn: Håkon Arnljotsønn Gullvåg Alder: 41 Yrke: Kongeportrettør

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I går dundret Håkon Gullvåg ut i den store offentligheten ved hjelp av VGs forside. «UVERDIG!» lød tittelen, som var ledsaget av terningkast 2. Hver gang hans navn blir nevnt i framtida og noen spør «Gullvåg hvem?», blir svaret: Han som malte kong Harald. Eventuelt: Han som fornærmet kong Harald. Eventuelt: Han som «får deg til å lure på om kong Harald er alvorlig syk». For å sitere VGs kunstanmelder. Eventuelt, og nå går vi litt fram i tid: Han som fornyet kongeportrettet. Gullvåg blir av mange regnet som en av de største malerbegavelsene her til lands. Bare 16 år gammel kom han inn på Kunstakademiet i Trondheim, og måtte få dispensasjon på grunn av sin unge alder. De første maleriene var motiver fra hans barndom, fordi han var så ung at han fremdeles var i kontakt med den, som han sa. I 1983 debuterte han i Oslo, og den debuten er etter hvert blitt så sagnomsust at den nå regnes som den «største debutsuksess siden krigen». Gullvåg er en maler som stiller store krav til sitt arbeid. I 1987 var han i Paris og malte, og da han kom hjem til Norge, ødela han alt han hadde laget. Han følte det var en avsporing, sa han den gang. Noen av de 40 lerretene sagde han i biter med motorsag, noen slipte han ned med slipemaskin, noen skar han opp med skalpell. Mens noen ble gravd ned ved hytta hans. I ettertid har han innsett at det ikke var noen avsporing, men en terskel han måtte over før han kom dit han er i dag. Portrettene av tidligere Dagblad-redaktør Arve Solstad ble en begivenhet i Kunst-Norge i 1995. Med dette arbeidet sto Gullvåg fram som fornyeren av den konservative portrettradisjonen. Maleriet av kong Harald er et resultat av samme ideologi. De siste årene er Gullvåg også blitt kjent som veggmaler i Trondheim. Sammen med sin eldre navnebror og kollega Håkon Bleken malte han et 50 kvadratmeter stort maleri på et av husene i Biskop Darres gate på Svartlamoen. Bildet var ment som en protest mot byens planer om å rive det gamle arbeiderstrøket. Bildet står fremdeles, det samme gjør Svartlamoen.

Hans livsmotto har i alle år vært: «Vær utålmodig, menneske!» I går tok han også til seg et annet: «Når kritikerne er uenige, er kunstneren i harmoni med seg selv.» Sitatet er hentet fra Oscar Wildes bok «Bildet av Dorian Gray», som Gullvåg nylig illustrerte. Og hva syntes han selv om all oppmerksomheten i går?

- En historisk dag. Jeg mener, det er vel første gang VG bruker hele sin førsteside på kunstkritikk.