Kongens snorklipping tatt av vinden

Fastlandsforbindelsen til Magerøya, der Nordkapp og Honningsvåg ligger, ble åpnet av kong Harald i dag. Et forrykende uvær blåste imidlertid festen avgårde.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Uværet startet natt til i dag, og i løpet av natte- og morgentimene blåste scenen som skulle være midtpunkt i folkefesten bort. Flagg forsvant og flaggstenger brakk som fyrstikker i vinden som varierte mellom sterk kuling og full storm.

Flyttet klipping

De siste fergeforbindelsene fra Kåfjord måtte kanselleres på grunn av uværet. Det samme måtte underholdningen under åpningen, og kongens snorklipping måtte flyttes inn i selve tunnelåpningen for i det hele tatt å kunne gå av stabelen. På veien mot Honningsvåg blåste flere biler av veien på grunn av de kraftige fallvindene.

I Sortvika 40 kilometer fra Honningsvåg blåste tre biler av veien i løpet av en halvtime. Etter tunnelåpningen ble E69 stengt mellom Honningsvåg og Skarvberget tunnel.

Folksomt

Likevel møtte folk fram, og i tunnelåpningen på Magerøya var det riktig folksomt. Fastlandsforbindelsen for de 3.6000 innbyggerne i Nordkapp kommune på Magerøya har stått på den politiske dagsorden i mange år, og regnes som Nord-Norges største veiprosjekt noensinne, med en prislapp på 1.084 millioner kroner.

Dyr vei

Veien til Honningsvåg og Nordkapp ligger i en prisklasse for seg, om en tar i betraktning at det bare bor 3.600 mennesker i kommunen. Så er det da heller ikke innbyggernes privatkjøring veien er bygget for, men for turisttrafikken og tungtrafikken fra kommunens fiskeindustri, som begge har opplevd fergeforbindelsen som en flaskehals.

I 1998 ble det landet 40.000 tonn fisk i Nordkapp, og 2.000 tonn oppdrettsfisk ble produsert. Eksportverdien på fisken var mellom 800 og 1.000 millioner kroner. Finnmarksforskning i Alta beregnet i 1996 at omsetningsverdien av turisttrafikken til og fra Nordkapp utgjorde et sted mellom 2 og 3 milliarder kroner for hele landet.

(NTB)