Førerløs brøyting : Baard Røsvik (bak) og Thor Christian Øveraasen (t.h) har etablert selskapet Yeti Snow Technology og vil kommersialisere autonome brøytemaskiner til flyplasser. Halvor Røed Jensen er en av fire masterstudenter som har utviklet prototypen. Foto: Finansavisen
Førerløs brøyting : Baard Røsvik (bak) og Thor Christian Øveraasen (t.h) har etablert selskapet Yeti Snow Technology og vil kommersialisere autonome brøytemaskiner til flyplasser. Halvor Røed Jensen er en av fire masterstudenter som har utviklet prototypen. Foto: FinansavisenVis mer

Kongsberg-duo lager framtidas snømåker

Øveraasen og Kongsberg Devotek vil ta snørydding av flyplasser inn i fremtiden.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): - Pr. i dag er det ingen andre vi kjenner til som har utviklet en prototype av denne løsningen, sier Thor Christian Øveraasen til Finansavisen.

Han er fjerde generasjon Øveraasen, i selskapet med samme navn, som i over 100 år har utviklet snøryddingsutstyr til flyplasser over hele verden.

Nå har det Gjøvik-baserte industriselskapet sammen med Kongsberg Devotek gått sammen i selskapet Yeti Snow Technology, med mål om å ta snørydding på flyplasser inn i fremtiden.

Tanken bak Yeti Snow Technology er å utvikle selvstyrte brøytemaskiner til flyplasser. Øveraasen og Devotek mener autonome brøytemaskiner kan være svært kostnadsbesparende for flyplasser og at sikkerheten vil øke.

Avinor-initiativ Kun en av prototypene er tilbake fra en stor flyplassmesse i München når Finansavisen møter gjengen i Yeti Snow Technology hos Devotek på Kongsberg.

Konferansen fra tidligere i oktober tiltrekker seg potensielle kunder fra over hele verden, og de autonome snøryddingsmaskinene ble godt mottatt, ifølge prosjektleder Baard Røsvik i Devotek.

- Vi har så langt fått svært gode tilbakemeldinger fra messen og interessen for løsningen var stor, sier han.

Prosjektet ble igangsatt høsten 2014 etter at Avinor skal ha initiert prosjektet på en leverandørmesse i 2010.

I sommer har fire mastergradstudenter arbeidet med å ferdigstille en demoversjon av prosjektet, som er 3D-printet og utstyrt med tilsvarende elektronikk som finnes i modellfly og fjernstyrte biler.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Utviklingskostnadene frem til nå skal ligge på mellom 500.000 kroner og 1 millioner kroner, inkludert godtgjørelse til studentene.

Bruker «gammel» teknologi Røsvik forklarer at alle de teknologiske løsningene som blir brukt i Yeti Snow Technology finnes fra før, men at det foreløpig ikke har vært noen som har brukt teknologien til snørydding på flyplasser.

- Autonome maskiner er blant annet hyppig brukt i landbruket i Argentina, USA og Australia, hvor GPS-styring har vært brukt lenge, sier han.

- Når forventer dere å videreføre prosjektet til fullskala?

- Kjøretøyene og maskinene er allerede på plass og det tar ikke lang tid å installere systemer som gjør maskinene autonome. Det som tar tid er å utarbeide algoritmene som skal styre maskinene, siden dette må tilpasses og koordineres på hver enkelt flyplass. Men først og fremst er vi avhengige av at vi vinner kontrakter for å realisere dette, sier han.

Han forklarer at de er klare til å konkurrere om en kontrakt fra Avinor som er ventet å bli lagt ut for anbud i løpet av noen måneder.

Erstatter brøytesjåfører Røsvik forklarer at de autonome maskinene vil kunne føre til kostnadsbesparelser i form av færre sesongbaserte brøytesjåfører og økt effektivitet på grunn av maskinenes presisjon.

Store lufthavner ansetter ifølge Røsvik 100 til 200 sesongarbeidere i vinterhalvåret.

Også sikkerheten vil øke fordi maskinene vil kunne scanne underlaget og påføre kjemikalier etter behov, noe som i dag gjøres på mannskapets skjønn, ifølge Røsvik.

- Mens Oslo Lufthavn er åpen i hele vinterhalvåret, blir det ofte fullstendig kaos med store snøfall andre steder i Europa, blant annet siden flyplassmannskapet har lite trening og erfaring på vinterdrift. Maskinene fra Yeti vil være klare til å håndtere snøen når den kommer, sier han.

- Norske og svenske aktører Fagsjef for rullende materiell i Avinor, Tor Holmgren, arbeider med en såkalt før-kommersiell anskaffelsesprosess med hensikt å gjøre fremtidens brøytemaskiner selvstyrte.

Før-kommersielle anskaffelser er samtaler med aktuelle aktører i forkant av utlysninger av offentlige anbud når oppdragsgiveren etterspør løsninger som ikke finnes i dagens marked.

Holmgren forklarer at Avinor presenterte ideen på en dialogkonferanse i fjor med rundt 50 interesserte deltakere.

- I ettertid har vi gjennomført møter med seks aktører, blant andre Yeti Snow Technology, sier han.

- Hvem er de fem andre aktørene?

- Det var i hovedsak norske og svenske aktører, sier Holmgren, som ikke ønsker å gå ut med navnene på selskapene.

Han forklarer at Avinor foreløpig ikke har noe anslag av verdien til det kommende anbudet.

- Når vil brøytemaskinene på norske flyplasser være selvstyrte?

- Det vet vi ikke, men vi har en målsetting om at de kan bli det i fremtiden og ser derfor på forskjellige muligheter, sier han.

Flere saker: Nå kommer det store Volvo-rushet!
Bladde opp 19 millioner for sjelden strandperle i sør
Meglerhus raserer kursmål - ser aksje ned 66 prosent