Konkurranse i lufta

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Eksperter tror flyselskapet Norwegian Air Shuttle (NAS), som fra høsten skal gi SAS konkurranse på innenriksmarkedet, har større sjanse til å klare seg enn Color Air hadde. Forsker Jon Inge Lian ved Transportøkonomisk institutt peker overfor NRK Dagsnytt på at mye har forandret seg siden Color Air gikk konkurs i 1999. Blant annet er bonuspoengene borte på innenriksflyginger, noe som har ført til at mange har valgt billetter etter hvor stor bonus de gir.
  • Det nye selskapet lover å holde lave priser. I Sør-Norge vil de dyreste billettene koste under 1000 kroner. Fullprisbillettene fra Oslo til Tromsø vil koste under 2000 kroner, opplyser en av selskapets storaksjonærer. Dette virker lovende. SAS har altfor lenge hatt monopol i lufta. Nå må selskapet kaste seg inn i konkurransen om flypassasjerene, blant annet ved å senke egne priser. Og godt er det.