Konkurranse og læring

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Læringssenteret har nå lagt fram 2003-karakterene fra landets forskjellige videregående skoler. Opplysningene er ikke systematisert. Læringssenterets direktør, Jostein Osnes, begrunner dette slik: «For å kunne si noe om hva hver videregående skole faktisk har tilført, må vi vite hva elevene kunne da de begynte der.» Aner vi en kritisk holdning til hele karakterstatistikken og bruken av den? Mediene på sin side har gjort det enhver bevisst politiker vil forvente. De har presentert informasjonen på den måten de antar at leserne vil ha den, og rangert skolene etter gjennomsnittsscore totalt og i forskjellige fag.

Moderne teknologi gjør åpenhet og innsyn og også rangering enklere. Utdanningsministeren ønsker denne åpenheten av flere grunner. Bedre kartlegging av resultater i skolen gjør det mulig å sette inn ressurser der det trengs. Ulike skolers karaktergjennomsnitt kan gi foreldre og elever et bedre grunnlag når de skal velge skole. Og denne formen for «benchmarking» vil skjerpe konkurransen mellom skolene og forhåpentligvis anspore lærere og elever til å yte stadig mer.

Egentlig er ikke Læringssenterets karakterslipp noe nytt under sola. Skolesamfunnets ulike grupper har i alle år hatt nokså klare oppfatninger om hvilke skoler, lærere og elever som er flinke og mindre flinke. Det nye er nettopp at disse oppfatningene, av utdanningspolitiske og ideologiske årsaker, nå skal erstattes av noe som blir utgitt for å være dokumentasjon. Spørsmålet er om lister over karakterer og karaktergjennomsnitt i ulike fag og på ulike skoler er et godt grunnlag å utvikle en god skole på.

For det første er det høyst usikkert om et karaktergjennomsnitt er den beste veiledningen for dem som skal velge. Det er så mye vi skal lære som ikke kan måles. For det andre spørs det om nasjonale prøver, som er en vesentlig del av grunnlaget for karaktersettingen, utvider eller innsnevrer skolens og elevenes horisont. For det tredje er vi i alvorlig tvil om hva slags kroker skolemyndighetene ønsker å få ut av skolen ved å krøke ungdommer krokete av intensivert karakterpress.