Konkurranse

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det tok noen dager før offentligheten forsto at mangelen på lokførere med den påfølgende akutte krise i NSB, skyldtes uoverensstemmelse mellom ledelse og ansatte om arbeidsbetingelser. Når det gjelder sykemeldinger blant flygeledere, rettes mistanken straks mot flygeledernes forening for å ha igangsatt en gå-sakte-aksjon. Så ikke med lokførerne, som i utgangspunktet har beskjednere kår og i alle år har vært preget av streng LO-disiplin. Men etter at løsningen på kapasitetsproblemene kom på plass torsdag, har det vist seg at uviljen mot å påta seg overtid har vært situasjonsbetinget.

Noen ganger må imidlertid de ansattes organisasjoner bruke sin makt. Ledelsen har åpenbart ikke tatt problemene med mangelfull kapasitet alvorlig nok, med den følge at belastningen på nøkkelpersonell har blitt for stor. Nå er igjen arbeidsviljen på topp. Et interessant poeng er at økt konkurranse mellom ulike selskaper om togtjenester har ført til større etterspørsel etter lokførere, noe som igjen har gitt NSBs lokførere bedre arbeidsbetingelser.