KONKURRANSETILSYNET FORHINDRER OPPKJØP: Tilsynet har satt seg på bakbeina og forhindrer den finske bensinstasjonen St1s oppkjøp av Shell i Norge.
Foto: © Sindre Ellingsen / Samfoto
KONKURRANSETILSYNET FORHINDRER OPPKJØP: Tilsynet har satt seg på bakbeina og forhindrer den finske bensinstasjonen St1s oppkjøp av Shell i Norge. Foto: © Sindre Ellingsen / SamfotoVis mer

Konkurransetilsynet griper inn i drivstoffmarkedet

Mener det er for lite konkurranse.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Ingen av de fire store bensinstasjonkjedene får lov til å kjøpe St1s bensinstassjoner i Norge.

Bakgrunnen for dette er at de fire nasjonale drivstoffkjedene har klart å stilltiende koordinere sin atferd i markedet blant annet gjennom en felles prisoppgang hver mandag og torsdag, og blan annet ført til at konkurransen mellom kjedene har blitt for lav.

- Konsekvensen er høyere priser for forbrukerne og høyere bruttomarginer for selskapene, sier konkurransedirektør Christine Meyer.

Forhindrer mindre konkurranse Tilsynet har vurdert at finske St1, gjennom sin tilstedeværelse som en ubetjent kjede, vanligvis har de laveste pumpeprisene i markedet, som igjen bidrar til hardere konkurranse og lavere priser i de områdene selskapet er tilstede.

- St1 ville fått betjente og ubetjente stasjoner dersom de fikk kjøpt Shell sine bensinstasjoner. Da skiller de seg ikke lenger ut fra de andre kjedene, og det ville ført til én kjede mindre i det norske markdet, sier prosjektleder Jan Petter Fedje i konkurransetilsynet.

I tilsynets vurdering slås det fast at drivstoff-konkurransen allerede er begrenset, og at St1s oppkjøp ikke vil styrke konkurransen i markedet. Konkurransetilsynet vil med andre ord ikke godkjenne et oppkjøp som forsterket koordineringen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Høye drivstoffpriser i Norge Onsdag morgen kostet et fat nordsjøolje 49,39 dollar, slik den har gjort helt siden mandag. Dette er første gang siden januar at nordsjøoljen ligger på under 50 dollar fatet. For ganske nøyaktig ett år siden var prisen over dobbelt så høy, og lå på 105 dollar fatet.

Men fallet har ikke gitt nevneverdig utslag på bensinprisen.

I starten av juni kosta det rekordhøye 16,17 kroner for en liter bensin på Statoil. Snittprisen i juli 2014 var 15,3 kroner, mens den i juni i år lå på 14.7 kroner.

De høye drivstoffprisene i Norge har med andre ord ført til at St1 har fått godkjent oppkjøpet av Shell-stasjonene kun på vilkår om at de selger sine eksisterende stasjoner til en annen enn de andre store bensinkjedene i Norge.

- Det bør komme nye eiere som kan ta selvskapet videre og forhåpentligvis vokse, sier Fedje.

- Uakseptabelt Finansminister Siv Jensen (Frp) har overfor Dagbladet slått fast at bensinkjedens konkurransesituasjon er uakseptabel.

- Alt tyder på at konkurransen ikke er god nok. Derfor kommer jeg og næringsministeren til å kalle inn bensinselskapene nok en gang for å diskutere pris på diesel og bensin, og konkurransesituasjonen.

Jensen ønsker en prisreduksjon per liter bensin og diesel på henholdsvis 13 og 10 øre fordi regjeringen ikke prisjusterte avgiftene i høst.

- Jeg misliker situasjonen, sa hun.

- De skal få forklare seg en siste gang, men vi er ikke fremmed for å sette inn tiltak for å rette opp i dette.

- Hva slags tiltak?

- Det må vi komme tilbake til, men det må i så fall være tiltak som vil øke konkurransen, svarte Jensen.

Dagbladet har ikke klart å få tak i St1s konsernsjef Kim Wiio.