VIL HA FLERE TAXIER: Konkurransetilsynet vil oppheve begrensningen på antall drosjeløyver i de store byene i Norge. Det betyr at alle som ønsker det, vil kunne bli drosjeeiere i de store byene. På bildet er taxier i regnvått Oslo sentrum. Foto: Morten Holm / SCANPIX
VIL HA FLERE TAXIER: Konkurransetilsynet vil oppheve begrensningen på antall drosjeløyver i de store byene i Norge. Det betyr at alle som ønsker det, vil kunne bli drosjeeiere i de store byene. På bildet er taxier i regnvått Oslo sentrum. Foto: Morten Holm / SCANPIXVis mer

Konkurransetilsynet ønsker flere og billigere taxier

Mener det ikke er grunn til at det offentlige skal bestemme hvor mange drosjer og drosjesentraler vi skal ha.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Konkurransetilsynet vil oppheve begrensningen på antall drosjeløyver i de store byene i Norge.

Det betyr at alle som ønsker det, vil kunne bli drosjeeiere i de store byene, skriver Bergens Tidende.

- Det er ingen grunn til at det offentlige skal bestemme hvor mange drosjer og drosjesentraler vi skal ha. Vi ser ikke hva samfunnet får igjen for dette, og vi tror det går ut over kundene, sier Øyvind Nilssen, rådgiver i Konkurransetilsynet.

I dag bestemmer fylkeskommunen hvor mange løyver de ulike drosjesentralene skal få. Fylkeskommunen baserer antallet på en vurdering av behovet for drosjer.

Konkurransetilsynet mener markedet heller bør bestemme hvor mange drosjer det skal være. I praksis innebærer forslaget at hvem som helst kan begynne som drosjeeier eller etablere en drosjesentral i de store byene, så fremt de tilfredsstiller visse kvalitetskrav til sjåfør, bil og sentral.

- Vi tror dette vil føre til vesentlig flere drosjer og sentraler, men lavere priser, sier Nilssen.

Han baserer dette på økonomisk teori og erfaring fra byer i andre land der reguleringene er fjernet, blant annet Stockholm.

(NTB)