UMULIG: Scania og Volvo tviler på at Teslas lastebil blir noen suksess. «En umulig kombinasjon» omtaler de den som. Samtidig utvikler de egne, elektriske lastebiler. Video: AP DV / NTB Scanpix Vis mer

Tesla, lastebil

Konkurrentene håner Teslas lastebil: - Den kan bare frakte potetgullposer

Lastebilprodusentgigantene Scania og Volvo tror ikke på at Teslas lastebil kan brukes til tunge transporter over lengre strekninger.

(Dagbladet): Lastebilens batterier veier for mye, tar for mye plass og krever for mye energi. Det er grunnen til at verken Scania eller Volvo tror Teslas lastebil evner å laste tungt. Selskapene mener rett og slett at elektriske biler ikke egner seg til fjerntransport, skriver Finans.

Tvert imot sier sjefsingeniør for Elektromobilitet hos Scania, Nils- Gunnar Vågstedt, til nettavisa NyTeknik at lastebilen kommer til å bli god til å transportere poser med chips.

Både Scania og Volvo sier at den elektriske bilens tunge batterier vil komme til å ta opp for mye plass, og at vekten av dem vil føre til at det blir umulig å laste inn i den.

- Vi er veldig positive til å innføre flere elektriske lastebiler, men her snakker vi om en nærmest umulig kombinasjon. Det kan godt hende at det vil la seg gjøre i fremtiden, men det vil kreve batterier som kan lade opp mer energi enn de gjør nå, og som veier mindre, sier Vågstedt.

- For dårlige batterier

Teslas dyreste lastebil, «Tesla Semi» skal angivelig kunne kjøre en rekkevidde på 800 kilometer, skriver Finans. Vågstedt mener at problemet ikke ligger i strekningen lastebilen kan kjøre, men i tyngden.

Heller ikke produktlinjenestleder i Volvo Sverige, Jonas Odermalm, mener elektriske lastebiler har en fremtid.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Alt for få batterier er gode nok i et bærekraftig perspektiv. Vi mener at det enda er for tidlig å si hvilken teknologi som blir den beste for fjerntransport med lastebiler i fremtiden, sier han.

Både Scania og Volvo jobber imidlertid med å utvikle elektriske- og hybridlastebiler som mulige avløsere for tradisjonelle lastebiler i fremtiden.

- Bekymringene er ubegrunnede

Det har vært store debatter rundt Teslas første, elektriske lastebil siden den ble lansert på markedet for over to uker siden. Mange kritikere anser blant annet lastebilens batterikapasitet som en utfordring.

Diskusjonene har dreid seg rundt ulike lands infrastruktur og hvordan lastebilsjåførene skal lade bilens batterier, som trenger ladninger på rundt 16 000 kilowatt på veien. Den bekymringen er, administrerende direktør i næringsforeningen Power Circle, Olle Johansson, helt ubegrunnet, skriver NyTeknik.

- Generelt sett er 1,6 megawatt ganske lavt i forhold til hva elnettet kan levere. For eksempel vil det planlagte batteriet i Sverige ha en 300 megawatts kraftledning, sier han.

Tesla har ennå ikke avslørt hvordan de skal bygge ut laderne, men teknologiavisa skriver at det er lurt å bygge dem langs store trafikkrutepunkt fordi det er der behovet ville ligge.

Ikonisk: Volvos reklame med Jean-Claude Van Damme ble hyllet over hele verden. Flere mener det er en av tidenes beste reklamer. Video: Volvo Vis mer Vis mer