KREVER SUBSIDIE-STOPP: Det er statsfinansieringen til Norwegian-fly av denne typen - Boeing 787 Dreamliner - den amerikanske pilotforeningen ALPA sammen med flyselskapene Delta og Hawaiian nå vil ha stoppet. Foto: Boeing.
KREVER SUBSIDIE-STOPP: Det er statsfinansieringen til Norwegian-fly av denne typen - Boeing 787 Dreamliner - den amerikanske pilotforeningen ALPA sammen med flyselskapene Delta og Hawaiian nå vil ha stoppet. Foto: Boeing.Vis mer

Konkurrenter vil strupe Norwegians statsfinansiering

Hevder USAs statlige eksportbank ikke har gjort nødvendige analyser.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

En allianse av den amerikanske pilotforeningen ALPA og flyselskapene Delta og Hawaiian vil ha stoppet det norske lavprisselskapet Norwegian Air Shuttles gullkantede finanseringsordning for nye Boeing 787 Dreamliner-fly.

- Tapte jobber Ifølge et protestskriv de tre partene har sendt til styret for den statlige Export-Import Bank («Ex-Im Bank»), dreier det seg i denne omgang om garantier for over 100 millioner dollar.
I tillegg kommer tilsvarende garantier for flytypen Boeing 737.

De skriver at garantiene gir Norwegian store gevinster - og tilsvarende ulemper for amerikanske konkurrenter.

- Resultatet av bankgarantien vil bli tapte inntekter for amerikanske flyselskaper og tapte jobber for deres ansatte, hevder advokatene som har laget skrivet.

Skattebetalernes penger Det er ikke første gang at Norwegians motstandere i USA angriper garantiordningene Norwegian benytter seg av, men nå mener ALPA-leder kaptein Tim Canoll at de har funnet et nytt angrepspunkt.

- Det ser ut til at banken ikke har utført analyser den er pålagt av Kongressen å gjøre, sier Canoll i en pressemelding.

Det dreier seg om analyser av hvilke utslag en slik gunstig finansiering vil få for konkurrerende selskaper og ansatte.

- Uten dette kan vi ikke avgjøre omfanget av skadevirkningene det vil ha for USAs næringsliv og ansatte. Derfor må banken avvise denne finansierings-søknaden, sier ALPA-sjefen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Latterlig Canoll påpeker at amerikanske skattebetaleres penger brukes til å subsidiere toppmoderne fly som deretter brukes til å konkurrere med amerikanske flyselskaper.

Men Norwegians informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen avviser at garantiene ødelegger amerikanske arbeidsplasser.

- Det er en ganske latterlig påstand. Når vi investerer i amerikanskproduserte fly, faller det på sin egen urimelighet å kalle det rasering av arbeidsplasser, i og med at vi faktisk sikrer arbeidsplasser hos flyprodusenten Boeing. Dette føyer seg inn i rekken av usakligheter fra amerikanske konkurrenter, sier Sandaker-Nielsen til Dagbladet.

I protestskrivet fra ALPA, Delta og Hawaiian går det fram at Norwegian nå har sju Boeing 787 Dreamliner-fly, og planlegger å skaffe seg nye tre innen neste år.

To USA-baser Sandaker-Nielsen forteller at Norwegian vil ha 17 Dreamlinere i 2017 (selv om ikke alle er egeneide), og at selskapet har utestående ordre på over 200 fly fra produsentene Boeing og europeiske Airbus - pluss opsjoner på ytterligere 200.

Norwegian har nå to baser i USA: I Fort Lauderdale/Miami og New York. Selskapet flyr i tillegg til Orlando, Los Angeles og San Francisco.

Disse betjenes av det norske morselskapet Norwegian Air Shuttle, i påvente av at også det irske datterselskapet Norwegian Air International får svar på sin lisenssøknad.

Tautrekkingen om lisensen har pågått i et år, etter at amerikanske flyselskaper og fagorganisasjoner har satt seg kraftig på bakbeina.

ANGRIPES: Bjørn Kjos og Norwegian har satset hardt på å forny flåten med nye fly av typen Boeing 787 Dreamliner. Nå angriper amerikanske konkurrenter den gunstige statsfinansieringen Norwegian benytter seg av.Foto: Henning Lillegård/Dagbladet.
ANGRIPES: Bjørn Kjos og Norwegian har satset hardt på å forny flåten med nye fly av typen Boeing 787 Dreamliner. Nå angriper amerikanske konkurrenter den gunstige statsfinansieringen Norwegian benytter seg av.Foto: Henning Lillegård/Dagbladet. Vis mer