Konkurs i går, åpner igjen i dag

Investor redder Fotovideo.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): I går skrev Dagbladet.no at landets største fotokjede, Fotovideo, var konkurs.

Kunder ble møtt av stengte dører i kjedens forretninger i Oslo, Bergen og Trondheim.

I hele går og i natt har Roar Sandvik, eier av Fotovideo, jobbet med å få en investor på plass som kan overta boet.

I natt ble de siste detaljer klare og i formiddag åpnet Fotovideo sin hovedbutikk i Oslo igjen.

- Vi jobber med en løsning for de to andre butikkene også, og håper forretningen i Bergen åpner om noen dager, sier Roar Sandvik til Dagbladet.no.

Nettbutikken er også åpen.


Overtar kundegarantier
Selv om Sandvik ikke lenger eier Fotovideo, er han med videre som rådgiver for den nye investoren. Om han kommer til å få en formell stilling i bedriften på sikt eller om han trekker seg helt ut, er ikke avklart.

Hans kone, som også var medeier, avslutter sitt ansettelsesforhold i bedriften.

GJENÅPNET: Etter intense forhandlinger de siste dagene og en investor i boks, kunne Fotovideo igjen åpne sine dører i Oslo i formiddag. Illustrasjonsfoto: SIV JOHANNE SEGLEM
GJENÅPNET: Etter intense forhandlinger de siste dagene og en investor i boks, kunne Fotovideo igjen åpne sine dører i Oslo i formiddag. Illustrasjonsfoto: SIV JOHANNE SEGLEM Vis mer


- Hva slags rettigheter har kunder som handlet i «gamle» Fotovideo nå?


- Alle garantier, serviceavtaler og andre forpliktelser overfor kundene er overført til det nye selskapet. De som fikk gavekort i julepresang kan også bruke dem, og de rundt 400-500 kundene som har levert inn utstyr til service vil ikke lide, sier Sandvik.

Den nye eieren måtte ikke overta disse forpliktelsene, men etter hva Dagbladet.no forstå var dette viktig for Sandvik.

- Det viktige for meg nå er ikke å eie Fotovideo, men å sørge for at denne babyen min lever videre og at navnet til bedriften beholder den posisjonen den har, sier Sandvik.


Valutatrøbbel
Det er flere årsaker til konkursen. Fotovideo tjente penger i 2006, men bransjen har opplevd sterkt press på marginene de siste årene.

Først og fremst kom Fotovideo i en valutaskvis, noe også andre elektronikkbedrifter har slitt med.

I tillegg har de følt konkurransen fra nettbutikker og andre elektronikkforretninger, som selger kamerautstyr som et supplement til sin primære forretningsidé.


- Vi har nok fungert mer som rådgivere enn selgere til tider, og det koster penger, sier Sandvik.

Bedriften har rundt 40 fotokyndige ansatte i Norge, og mange av dem har brukt sin tid på å demonstrere produkter for kunder, uten at det nødvendigvis har ført til salg.

Så har kunden gått hjem og bestilt kameraet de har blitt anbefalt på nettsider som har vært billigere.

Minusresultat

2007-regnskapet er ikke klart enda, men Sandvik sier at de har solgt varer ut til kunder for omtrent 240 millioner kroner, eksklusiv moms.

Årsresultatet for i fjor ender trolig på minus 4-5 millioner kroner for den norske delen av virksomheten.

Fotovideo har hatt en sterk posisjon på det norske markedet. Selskapet har stått for omlag 20 prosent av omsetningen av speilrefleksapparater for merker som Canon og Nikon.

I tillegg har de vært storleverandør av utstyr til det profesjonelle fotomarkedet.