Ford-sjef Alan Mulally, flankert av General Motors-sjef Richard Wagoner og Chrysler-sjef Robert Nardelli, vitnet i en høring om en mulig økonomisk redningspakke for bilgigantene. Foto: AP/SCANPIX
Ford-sjef Alan Mulally, flankert av General Motors-sjef Richard Wagoner og Chrysler-sjef Robert Nardelli, vitnet i en høring om en mulig økonomisk redningspakke for bilgigantene. Foto: AP/SCANPIXVis mer

- Konkurs kan koste USA tusen milliarder dollar

Bilgigantene med ny pengebønn til Kongressen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Tre ganske ydmyke toppsjefer for de tre store bilselskapene i USA, General Motors, Ford og Chrystler, uttalte seg i dag i Kongressen i en høring om en ny redningspakke for bilindustrien.

Tirsdag reiste de tre sjefene Rick Wagoner, Alan R. Mulally og Robert L. Nardelli til Washington på tiggerferd i miljøvennlige hybridbiler. I dag startet en ny høring der de ber om store tilskudd for å redde seg ut av finanskrisa.

Før høringen beklaget GM-sjefen Rick Wagoner at han måtte spørre om å få skattebetalernes penger.

- Vi skulle ønske forholdene i markedet var bedre. Det er de ikke, sa han til reportere på Capitol Hill, ifølge AP.

- Trenger penger nå
I november kom beskjeden om at verdens største bilselskap General Motors kanskje ikke kom til å leve ut året. Den største av USAs «tre store» bilprodusenter har tapt 73 milliarder dollar eller drøye 430 milliarder kroner siden 2004, og 46 000 arbeidsplasser er gått tapt i samme periode. Nå mener de at de trenger 34 milliarder dollar, eller 250 milliarder norske kroner, for å komme seg ut av uføret.

Ifølge Bloomberg.com sier General Motors at de trenger 4 milliarder dollar umiddelbart, og det samme beløpet om en måned. - Vi er her i dag fordi vi har gjort noen feil, sa General Motors-sjefen Rick Wagoner i sin uttalelse foran senatskomiteen.

Problemene i Ford er ikke like akutte, men selskapet hevder at det trenger en kreditt på 9 milliarder dollar.

Ford-sjef Mulally siterte et overslag fra Goldman Sacks, en av verdens største investeringsbanker, som sier at konsekvensene av konkurser i de tre selskapene kan bli et økonomisk tap på enorme tusen milliarder dollar, ifølge CNN.

Prislappen på redningspakken har imidlertid gått opp siden det opprinnelige forslaget for to uker siden, som lå på 25 milliarder dollar. Det er det flere av komiteens medlemmer som har påpekt i høringen i dag.

Men komiteens leder Chris Dodd sa at utsiktene for økonomien er drastisk forverret på kort tid.

- På bare to uker har skyene på den økonomiske horisonten blitt enda mørkere og flere. Å ikke hjelpe bilindustrien vil være som å spille russisk rulett med økonomien, sier Dodd, som er tilhenger av å hjelpe bilindustrien.

- Vil kreve innsats
Samtidig påpekte Dodd i den første spørsmålsrunden i dag at Bush-administrasjonen eller den amerikanske sentralbanken også kan komme med tiltak, ifølge New York Times.

- Det er flere måter vi kan gå inn i dette problemet på. Det som har fått stor oppmerksomhet, er hvorvidt Kongressen vil gjøre noe. Hvis Kongressen skal gjøre noe, kommer det til å kreve en betydelig innsats de neste dagene. Det finnes alternativer til det, sier Chris Dodd, og henviser blant annet til å bruke penger fra redningspakken på 700 milliarder som ble innvilget av Kongressen i begynnelsen av
oktober.

De tre sjefene fikk mye kritikk for å ha kommet til det forrige møtet i privatflyene sine. Nå har imidlertid Ford og GM sagt at de skal selge flyene, ifølge CNN.

Foto: AP/SCANPIX
Foto: AP/SCANPIX Vis mer