MILLIONSPREKK:
Sluttregningen på Stortingets
tunnel-prosjekt ble
149 millioner kroner dyrere
enn først antatt. Foto: Tore Meek/NTB Scanpix.
MILLIONSPREKK: Sluttregningen på Stortingets tunnel-prosjekt ble 149 millioner kroner dyrere enn først antatt. Foto: Tore Meek/NTB Scanpix.Vis mer

Dagbladet avslører:

Konkursgjenganger var sjef for Stortingets skandale-tunnel

Da han startet i stortingsjobben hadde han allerede vært involvert i fem konkurser som medeier eller styremedlem.

Han hadde ansvar for Stortingets mye omtalte tunnelprosjekt. Et prosjekt som skulle ende med en budsjettsprekk på 149 millioner, hvorav minst 66 millioner kroner av overskridelsene skjedde under hans ledelse.

Det svært få har visst om, er at Leif Arne Hafstad (59) fra Flatanger fikk konkurskarantene mens han var Stortingets prosjektleder for utbyggingen av tunnelen.

Dette kom først fram da Dagbladet i helga avslørte en hittil hemmeligstemplet oversikt over 638 personer i det såkalte «Konkursregisteret».

Hafstad fikk konkurskarantene juli 2016 etter beskyldninger om en rekke kritikkverdige og mulig straffbare forhold, blant annet tapping av et selskap før konkurs.

Konkurskarantenen innebærer at Hafstad ikke har lov til å starte noe nytt selskap, eller påta seg nye roller i styret eller som daglig leder i et aksjeselskap.

Opplyste ikke om karantenen

Hafstad ble ansatt som prosjektleder på Stortinget 1. juli 2015. Da hadde han allerede vært involvert i konkurs som medeier eller styremedlem fem ganger.

Han fikk jobben som ansvarlig for utbygging av den nye tunnelen til Stortingets postmottak og garasjeanlegg etter å ha søkt på stillingen, som var offentlig lyst ut.

Som prosjektleder hadde han blant annet ansvar for å følge opp og rapportere om økonomiske forhold og fremdrift, opplyser Stortinget.

- Jeg tok over et prosjekt som Stortinget hadde sett at begynte å medføre både uoversiktlighet og problemer. Vi ble sånn sett tatt inn for å få styring på det prosjektet. Jeg kom for å rydde opp, forteller Hafstad til Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Prosjektet Hafstad ledet hadde en budsjettramme på over 300 millioner kroner. Ifølge Stortinget hadde Hafstad en godkjenningsmyndighet på opptil 500 000 kroner per faktura.

PROSJEKTLEDER: Leif Arne
Hafstad ledet tunnelprosjektet på
Stortinget. Han har 28 års bakgrunn
som Frp-politiker. Foto: Jan Erik Sundøy.
PROSJEKTLEDER: Leif Arne Hafstad ledet tunnelprosjektet på Stortinget. Han har 28 års bakgrunn som Frp-politiker. Foto: Jan Erik Sundøy. Vis mer

Da Hafstad begynte i jobben på Stortinget hadde en offentlig oppnevnt bostyrer levert sin første innberetning til retten, og var i full gang med å undersøke konkursen i selskapet HIS AS.

Advokat Rolf Christensen var bostyreren, og opplyser til Dagbladet at han fikk innvilget en garanti på inntil 100 000 kroner fra Justisdepartementet for å undersøke flere kritikkverdige og mulige straffbare forhold etter konkursen. Hafstad hadde vært medeier, styreleder frem til oktober 2013 og medlem av selskapsstyret fram til to måneder før konkursen.

Hafstad opplyste ikke sin arbeidsgiver Stortinget om sin rolle i konkursen, verken før eller etter han fikk konkurskarantene. Etter dette var han involvert i konkurser i ytterligere to selskaper mens han jobbet på Stortinget.

- Jeg ser ikke sammenhengen, svarte Hafstad da Dagbladet spurte ham om hvordan han kunne forvalte et budsjett i hundremillionersklassen som Stortingets prosjektleder, samtidig som han hadde konkurskarantene. På spørsmål om han opplyste Stortinget om konkurskarantenen han fikk våren 2016, svarer han:

- Nei, det var ikke tema, fordi jeg satt ikke i styrene i selskapene, kun som passiv eier.

Ansvar for lokalt millionsluk

Hafstad har hatt roller eller vært eier i åtte selskaper som har gått konkurs. Det var konkursen i selskapet HIS AS som gjorde at Hafstad endte opp med konkurskarantene. Dette selskapet pådro seg oppmerksomhet lokalt etter at det kjøpte opp Hemne Hotell i årsskiftet 2013/2014. Hotellet gikk konkurs allerede 10 måneder etter, i oktober 2014.

En annen av Hafstadkonkursene skjedde i kjølvannet av en kjent sak i lokalmiljøet:

Etter en budsjettsprekk på 19 millioner kroner i forbindelse med bygging av den nye Steinkjerhallen, trakk Hafstad seg som styreleder i det kommunale selskapet Steinkjerhallen AS.

En måned senere gikk Hafstads private selskap også konkurs. Etter planen skulle selskapet, Steinkjer Aktiv AS, ha drevet et bowlingtilbud i den nye hallen.

Stortinget visste ikke

Hafstads rolle i konkursene og det at han ble ilagt konkurskarantene, har vært ukjente opplysninger for Stortinget helt fram til Dagbladet opplyste om dette, bekrefter avdelingsleder for eiendomsavdelingen ved Stortinget, Terje Olsen.

- Han ble ilagt konkurskarantene mens han jobbet for Stortinget. Ble dere gjort kjent med det?

- Nei, dette er ny informasjon for oss.

- Burde han opplyst dere om dette?

- Ja. Det forventes at ansatte gir opplysninger til arbeidsgiver om forhold som kan ha betydning for det ansvar som er tillagt rollen.

Fra september 2015 til februar 2017, økte kostnadsprognosen for tunnelprosjektet fra 334 millioner til 400 millioner kroner, ifølge Riksrevisjonens rapport om byggeskandalen. I januar i år ble dette oppjustert til 483 millioner kroner.

Hafstad har ikke alene ansvaret for overskridelsene, selv om han var prosjektleder, poengterer Olsen:

- Byggeprosjektets kostnadsprognose i forhold til kostnadsrammen kan ikke relateres til en enkelt prosjektleder, sier han.

Forbauset

Det var konkursen i selskapet HIS AS som gjorde at Leif Arne Hafstad ble ilagt konkurskarantene.

Historikken i Brønnøysundregistrene viser at Hafstad var styreleder i HIS AS ett år frem til oktober 2013, og at han var et ordinært styremedlem i selskapet frem til februar 2015. April 2015 gikk selskapet konkurs.

Bostyrer Rolf Christensen valgte å sende sin innberetning til retten til politiet for vurdering. Han pekte på en rekke mulige straffbare forhold i Hafstads selskap: Manglende regnskapsførsel og innlevering av selvangivelse, utbetaling av styrehonorar som ikke ble lønnsinnberettet og føring av uberettiget fradrag for moms var noen av forholdene han pekte på.

Han mistenkte også at Hafstad tappet både dette og andre selskap.

- Etter min oppfatning er det denne tappingen som førte til konkursen i HIS AS. Og jeg har mistanke om at denne typen transaksjoner har skjedd også i andre selskaper Hafstad har vært involvert.

Anmeldelsen fra bostyreren vedrørende tapping er etterforsket bredt, men henlagt etter bevisets stilling, opplyser bokoordinator Bård Aastum i Trøndelag politidistrikt til Dagbladet. Om bostyrers påstand om at Hafstad deltok i tapping av selskapet, sier han:

- Han er ilagt konkurskarantene, og terskelen er lavere for det enn å bli skyldig i straffesakssporet. Vi fant ikke at det var grunnlag for å gå videre med straffesak på bakgrunn av det vi så.

Kritisk til regelbrudd

Christensen skriver i sin innberetning at flere brudd på selskapsreglene har vanskeliggjort arbeidet med å ettergå hva som egentlig har skjedd.

- Det mangler for eksempel takster som viser at overføringen av eiendommer mellom Hafstads selskaper har skjedd på forretningsmessige vilkår. Det er et brudd på aksjeloven, sier Christensen. Om dette skriver han følgende i sin innberetning:

«Bostyrers vurdering er at forsømmelsen er alvorlig, i det forsømmelsen på samme vis som manglende regnskapsføring vanskeliggjør/umuliggjør etterfølgende vurdering av hvorvidt boet kan være tappet for verdier».

Retten ga ham medhold, og kalte det «en alvorlig forsømmelse av sentrale regler».

«De manglende etterlevde saksbehandlingsregler har medført at det har vært vanskelig å klarlegge om dette har vært en straffbar tapping av selskapet», skriver retten i sin begrunnelse for hvorfor Hafstad ble ilagt konkurskarantene.

- Hobbyvirksomhet

Hafstad, som begynte i en ny jobb som prosjektleder i Bane Nor i oktober ifjor, ønsker ikke å kommentere bostyrer Christensens beskrivelser, men viser til at de får stå for hans regning. Han fastholder at han ikke ser noen grunn til at han skulle fortalt Stortinget eller sin nye arbeidsgiver om konkurskarantenen.

- Det har vært en hobbyvirksomhet, hvor jeg ikke i like stor grad har hatt muligheten til å følge opp som jeg har i mitt daglige virke som prosjektleder, sier Hafstad.

- Kunne Stortinget ha tillit til deg når du har vært involvert i alle disse forholdene?

- Ja, for jeg mener det som ga meg konkurskarantene ikke er relevant for jobben min. Det som var relevant, var at jeg har nærmere 20 års erfaring med denne typen arbeid fra Statens vegvesen, og at mange av mine prosjekter har fungert utmerket både når det kommer til økonomisk styring og gjennomføring.

- Så du vil si at du har bedre kontroll på jobben enn forretningene du har drevet privat?

- Ja. Fordi som jeg sa, så har jeg stort sett vært investor og deltaker, sier Hafstad. Han fremhever:

- Det har vært hobbyvirksomhet.