Konseptet til norsk «mad scientist» verdt 800 millioner kroner

Orakelet Are Traasdahl fra Orkdal har fått med seg et knippe av de mest kjente investorene i USA.

SMARTING: Are Traasdahl (40) har klekket ut en teknologi som kan revolusjonere reklamebransjen. Foto: Finansavisen/Linus Sundahl
SMARTING: Are Traasdahl (40) har klekket ut en teknologi som kan revolusjonere reklamebransjen. Foto: Finansavisen/Linus SundahlVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): Finansavisen forteller i dag historien om Are Traasdahl (40) fra Orkdal som gjør suksess i USA.

Etter å ha solgt seg ut av gründerselskapet Thumbplay for fire år siden, flyttet han til Miami og laget seg et «mad scientist room».

26 ideer Han begynte med å evaluere 26 forretningsideer og endte opp med Tapad. I dag er selskapet hans priset til 800 millioner kroner, skriver avisen.

Teknologien som gjenkjenner kunder og deres adferd kan være i ferd med å revolusjonerer reklamebransjen, og omfavnes allerede av de største amerikanske bedriftene.

- Vi har gått fra null til å ha 140 av Fortune 500-selskapene på kundelisten i løpet av 20 måneder. Dette går fort, sier Traasdahl til Finansavisen.

Kjente investorer Selskapet har nå 140 medarbeidere spredt rundt i syv storbyer i USA og Traasdahl forteller at han har fått med seg flere kjente investorer.

David Rosenblatt, som solgte DoubleClick til Google for 3,1 milliarder dollar, er med. Brian O'Kelley, som solgte RightMedia til Yahoo for 850 millioner dollar. Og Mikkel Eriksen fra Stargate er en av Tapad-aksjonærene.

Les også: Børsyndling har steget 950 prosent i år