OMSORGSTILBUD: Ni konsulenter på dette botilbudet i Østfold har skrevet et brev til ledelsen om kritikkverdige arbeidsforhold. Foto: John Terje Pedersen / Dagbladet
OMSORGSTILBUD: Ni konsulenter på dette botilbudet i Østfold har skrevet et brev til ledelsen om kritikkverdige arbeidsforhold. Foto: John Terje Pedersen / DagbladetVis mer

Konsulentopprør hos omsorgsgigant: - Det har vært en vanvittig griskhet

Underbemanning, fryktkultur og baksnakking fra ledelsen. Dette er noe av punktene som blir tatt opp i et varslingsbrev fra ni konsulenter i Heimta Fokus.

Det private omsorgsfirmaet Heimta har nylig vært i søkelyset for kaoset som oppsto da de skulle ta over en gruppe utagerende asylsøkere fra Aleris Omsorg. Nå forteller flere konsulenter om et gryende opprør mot arbeidsforholdene på jobb ved andre botilbud i Heimta.

- Vi kjenner oss igjen i mye av det vi har lest om Aleris. Men det er også ting som er mer graverende, hevder «Alex».

Dagbladet møter «Alex» sammen med to andre konsulenter som har jobbet i flere år for firmaet Tiltaksgruppa Fokus. Firmaet ble tidligere i år kjøpt opp av den svenske omsorgsgiganten Ambea og omdøpt Heimta Fokus.

De tre konsulentene har jobbet ved flere ulike botilbud i Heimta Fokus i Østfold. De ønsker å være anonyme fordi de frykter represalier fra arbeidsgiver.

Varslingsbrev fra ni konsulenter

I et brev til ledelsen som Dagbladet har fått se, varsler over halvparten av konsulentene ved et botilbud i Østfold om flere kritikkverdige forhold. Brevet beskrives i innledningen som en «skriftlig klage på ulike arbeidsforhold».

I brevet tas det opp en rekke negative arbeidsforhold:

  • Underbemanning
  • Fryktkultur
  • Utstrakt konsulentbruk
  • Mangel på hviletid
  • For få faglærte
  • Baksnakking og ufine henvendelser fra ledelsen

I kjølvannet av brevet, ble det holdt et møte med ledelsen der alle de ni konsulentene som stilte seg bak brevet, var til stede. Fra ledelsen i Heimta stilte både daglig leder Truls Navestad og regionsjef Rune Haugan, som er tidligere eier og leder av firmaet før det ble innlemmet i Heimta-familien.

- Vi oppfattet møtet som oppklarende og positivt. Mye handlet om kommunikasjon, forventninger, uklarheter rundt konsulentrollen, informasjon og forståelse av oppdraget, skriver Navestad til Dagbladet.

Ifølge Navestad er det satt i verk flere tiltak i etterkant av møtet, og konsulentene er fulgt opp med individuelle møter.

- Flere har gitt uttrykk for at de er tilfredse med de tiltakene og endringene som er gjort med bakgrunn i møtet, skriver Navestad.

Fryktkultur og baksnakking

- Vi ble lovet svar på mye, men jeg har ikke fått noe svar, sier «Alex».

«René» tror det er få som tør å si fra i individuelle samtaler med sjefen.

- Det er en fryktkultur her. Regionsjefen snakker dritt om alle og enhver. Folk er redde for framtida si, hevder «René».

«Kim» er enig.

- Folk er redde for å miste jobben. Hvis du blir syk, så går du på jobb likevel. Folk tør ikke annet, hevder «Kim».

Regionsjefen kjenner seg ikke igjen i påstandene om drittsnakking.

- Jeg kjenner meg absolutt ikke igjen i at det er en fryktkultur og at jeg baksnakker kolleger. Tidvis kan det være høy temperatur og rom for emosjoner, men jeg har aldri opplevd at det har blitt oppfattet som å snakke dritt om kolleger, skriver Haugan i en e-post til Dagbladet.

Hevder Heimta underbemanner

Ett av de mest gjennomgående problemene, ifølge konsulentene, er at Heimta Fokus bemanner mindre enn de skal.

Når kommunene kjøper slike tjenester, stiller de også krav om hvor mange som skal være på jobb på en bruker. Brukere som har krevende diagnoser eller utagerer, må gjerne ha flere personell rundt seg til enhver tid.

- Det går igjen at bestillingen fra kommunen er på flere på jobb, men så er det i virkeligheten bare én person der, hevder «Kim».

- Hvis det har vært en bruker som skal ha to personell på seg, så har vi fått beskjed at nå til helga er du alene på jobb, men sleng på en tusenlapp ekstra på fakturaen. Samtidig faktureres kommunen for to på jobb, hevder «Kim».

Navestad bestrider dette.

- Vi har gjennomgått våre oppdragsavtaler, turnusplan og timelister og det er ikke funnet noen avvik. Det er selvfølgelig ikke drevet systematisk underbemanning, skriver Navestad.

Han mener også at botilbudet har en stor andel av konsulenter med relevant høgskoleutdanning.

«René» mener også at det har vært jukset med arbeidslistene.

- Regionsjefen har satt seg opp som toer flere steder samtidig, mener «René».

- Han skal være flere steder på en gang, da?

- Ja.

Haugan forklarer til Dagbladet at de aktuelle vaktene kun dreier seg om bakvakt, og at det ikke har dreid seg om brukere som skal ha 2 til 1-bemanning.

- En vanvittig griskhet

Ifølge konsulentene, kan timesatsen være helt nede i 200 kroner per time for et døgn på jobb. Dette er næringsinntekt som også skal dekke regnskapsfører og andre utgifter.

I tillegg skal konsulentene handle mat, klær og fritidsaktiviteter til brukerne for de samme pengene. Når de blir satt på opptil fem brukere alene, får de heller ikke utbetalt mer for å kjøpe mat, hevder de tre.

- Vi får ikke kjøpe inn utstyr, for det har de ikke råd til, hevder «René».

- Jeg har kjøpt PC-spill, barneseter, alt mulig rart, sier «Kim».

Navestad bekrefter at det er meningen at konsulentene skal dekke slike utgifter.

- Dette handler ikke om bedriftens økonomi, men om konsulentenes avtale hvor de skal dekke de løpende kostnader, skriver Navestad.

Dagbladet har også fått se flere eposter der regionsjefen, den tidligere eieren, ber de ansatte om hjelp til å utstyre boligene.

«Er det noen som har stekepanner, kasseroller, bestikk, glass etc til bruk i vår bolig på (sensurert, red. anm.)? Gi meg tilbakemelding så snart som mulig da vi må ha dette klart til helga😊», heter det i en epost fra november 2013. Han lurer også på om noen av konsulentene har en TV-benk til overs.

Samme år hadde Tiltaksgruppa Fokus et driftsresultat på ti millioner kroner.

- Det har vært en vanvittig griskhet. Jeg synes det er rart at ikke kommunen har hatt en regel for hvor mye overskudd de skal kunne tjene, mener «René».

Haugan understreker at han bare mente å høre om noen hadde ting som var avlagt, og kunne komme til nytte.

- Jeg kan ikke se at dette er galt. Gjenbruk er et gode, skriver Haugan.

Bekymring for bruker

Brevet til ledelsen tar også opp bekymring om at brukerne ikke får skikkelig oppfølging:

  • Økonomiske hensyn går foran brukers beste
  • Tilbakemeldinger fra personalet blir ikke tatt alvorlig
  • Brukere som påvirker hverandre negativt settes i samme bolig
  • Manglende opplæring av nytt personale
  • Lite forutsigbarhet i turnusen til personalet

De tre konsulentene Dagbladet har snakket med, mener problemene er gjennomgående i hele Heimta Fokus. Det er tilfeldigheter som har gjort at konsulentene på akkurat dette bostedet har klart å samle seg om en klage.

«René» mener det var nettopp det at brukere som passet dårlig sammen ble plassert på samme bolig og ble dårligere av det, som fikk begeret til å flyte over for mange. I brevet fra de ni konsulentene, står det også at konsulentene har sagt fra om dette flere ganger, og at ledelsen ikke har lyttet.

- Vi kan ikke sitte og se på at fagligheten ryker, sier «René».

Navestad påpeker at det å plassere ulike brukere sammen, kan gi både faglige muligheter og utfordringer.

- I arbeid med mennesker er det helt naturlig at det vil være forskjellige innfallsvinkler og synspunkter både på organisering og faglig tilnærming, skriver han.

Han bestrider også at økonomiske hensyn trumfer brukerens beste, og sier at tilbakemeldinger til ledelsen blir tatt alvorlig. Heimta har gode rutiner for opplæring, men noen ganger gjør sykdom eller akuttplasseringer at opplæringen ikke blir gjennomført som planlagt, mener Navestad. Han har heller aldri fått tilbakemeldinger på at det har forekommet brudd på hviletid.

Debatt om konsulenter

I januar starter den mye omtalte rettssaken hvor 26 konsulenter sammen med Fagforbundet har saksøkt Aleris Ungplan & BOI. Fagforbundet mener at Aleris’ bruk av konsulenter er ulovlig.

I Heimta Fokus har tiltakene vært bemannet med konsulenter fram til nå. Firmaet er oppført med kun tre ansatte ved årsskiftet. Men nå skal det bli en slutt på det.

- Vi er nå i en prosess hvor vi konverterer fra konsulenter til ansatte. Alle konsulenter har fått tilbud om å bli ansatt høsten 2018. Målet er at alle botilbudene skal være konvertert fra konsulenter til ansatte innen 1. januar 2019, skriver Navestad.

Han mener også at turnusen vil bli mer forutsigbar med faste ansettelser.

«René» tror endringene kommer fordi konsulentbruken som har vært vanlig i bransjen til nå, kommer til å bli ansett som ulovlig i framtiden.

De tre konsulentene har ikke i utgangspunktet hatt problemer med å jobbe som konsulenter, men reagerer på det de mener er urettferdig behandling, og opplever at det har vært spart inn i driften samtidig som firmaet har gått med store overskudd.

- Jeg synes det er kjempebra at folk starter opp firmaer, tjener penger og får folk i arbeid. Men når vi snakker om barn og unge med store problemer, og jeg ser hvor mye de tjener på det, så gir det meg vond smak i munnen, sier «Kim».

I høst ble det kjent at Ambea, som eier alle Heimta-bedriftene, også kjøper opp Aleris Omsorg, inkludert Aleris Ungplan & BOI. Ambea blir dermed den største leverandøren av omsorgstjenester til det offentlige i Norge.