Kontofonen spiste 70 000

Først var pengene på konto. Så var de borte. - Jeg fikk sjokk, sier DnB-kunde Morten Grorud, som nå vurderer å skifte bank.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Et annet firma hadde skyldt oss 70 000 i flere måneder. På mandag stanset vi å jobbe for dem og ba om pengene. To dager seinere sa DnBs kontofon at pengene var på konto. Vi tok opp igjen arbeidet, men da vi ringte kontofonen på nytt neste morgen, var pengene borte, sier Morten Grorud til Dagbladet.no.

Han driver et lite tomannsfirma som driver med service på bilverkstedsutstyr. For dem er 70 000 mye penger.

- Jeg fikk jo sjokk, og ringte til DnB. To forskjellige kundebehandlere sa til meg at pengene var trukket tilbake fordi det ikke var dekning på betalerens konto. Men da hadde vi allerede gjenopptatt arbeidet, sier Grorud.

Først senere på dagen, etter flere telefoner, viste det seg at pengene var på konto likevel.

Datafeil

Tore Dyrdahl i DnB beklager det som har skjedd, men avviser at pengene ble trukket tilbake.

- Det stemmer ikke at de ble trukket tilbake fordi det ikke var dekning på betalerens konto. Det som skedde var en kommunikasjonsfeil under bokføringen den natten, som derfor måtte gjøres manuelt dagen etterpå. Pengene var der hele veien, de bare lå i feil skuff, sier Dyrdahl, som skjønner at kunden ble skremt.

- Vi beklager at det ble oppgitt feil forklaring, men vi har sommervikarer her og, sier Dyrdahl, som mener at feilen neppe rammet mer enn et tosifret antall overføringer.

Vil skifte bank

Men Grorud er ikke fornøyd med DnB. Også tidligere har han hatt problemer med banken.

- Penger har blitt borte på kontofonen før. Og regninger har flere ganger blitt belastet dobbelt når vi har brukt brevgiro.

- Jeg stoler ikke på DnB, og vurderer å skifte bank, sier han.