Kontrollsentralen kostet én milliard

Kontrollsentralen på Røyken er nesten ny og regnes blant verdens aller beste anlegg.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Likevel vil Avinor legge ned.

Selskapet mener flyselskapene kan spare 24 millioner kroner i året hvis sentralen på Røyken legges ned og kontrollfunksjonen for Sør-Norge samles på Sola utenfor Stavanger.

Med prosjektering, bygging og teknologi har kontrollsentralen på Røyken kostet rundt en milliard kroner.

Prestisjeanlegg

Kontrollsentralen sto ferdig så sent som i 1996, etter drøyt ti år med planlegging og bygging. Da anlegget ble åpnet med brask og bram, var det ingen som trodde at det kunne bli nedlagt bare få år senere.

I samarbeid med forsvaret er lokalene lagt 300 meter inne i fjellet. Prisen på byggingen endte på rundt 300 millioner kroner, og det tekniske utstyret kostet nesten like mye. Kontrollsentralen ble regnet helt i toppen blant verdens aller mest moderne og avanserte flyovervåkingssentraler og beskrives som banebrytende.

Det ferdige anlegget endte med en prislapp på rundt 560 millioner kroner. Etter åpningen i 1996 er det gjort oppgraderinger og investeringer fram til i dag, og samlet anslås summen for Røyken til én milliard kroner. Flysikkerhetseksperter fra en rekke land i og utenfor Europa har besøkt Røyken for å se hvordan det toppmoderne anlegget fungerer.

Ble bygget for lang tid

- Det var ikke for ingenting at anlegget ble bygget i en fjellhall, sier en av dem som jobbet med saken i Samferdselsdepartementet.

Røyken-anlegget er 11 000 kvadratmeter stort og har en rekke svært avanserte backupsystemer. Ifølge eksperter Dagbladet.no har snakket med, er det også det eneste stedet der det er mulig å sette i drift et nytt system samtidig som et annet system går.

Tidligere samferdselsminister Kjell Opseth innrømmer at han ble overrasket da han fikk høre om Avinors beslutning.

- Det var et moderne, sikkert og godt anlegg. Rent generelt kan jeg si at jeg ble litt overrasket. Men jeg kjenner ikke bakgrunnen for beslutningen godt nok til å uttale meg, sier han til Dagbladet.no.

Fortsatt toppmoderne

- Anlegget ble bygget for lang levetid. Da det ble åpnet i 1996, hadde vi ikke forventet at det skulle stenges, sier en av dem som deltok i arbeidet med den nye sentralen på 90-tallet.

Tore Flakstad (65) ble pensjonert i februar etter nesten 40 år i Luftfartsverket. Han var ansvarlig for den svært avanserte tekniske delen av anlegget og er i dag svært kritisk til Avinors avgjørelse.

- Hvorfor gjør de dette? Det er en gåte for meg og mange med meg. Røyken kontrollsentral er også i dag et toppmoderne anlegg, det er blant de mest moderne i verden. De operative lokalene er store og romslige. Avinor hevder at det skal koste 50 millioner å få kontrollsentralen på Sola opp til Røyken-nivå. Dét tallet synes jeg man bør merke seg, for jeg tror ikke det realistisk, sier den pensjonerte flysikkerhetseksperten.

Økonomien avgjør

I et informasjonsskriv om lokalisering som Avinor har lagt ut på nettsidene sine, heter det: 'Sikkerhetsmessig og sårbarhetsmessig er det ikke tungtveiende grunner til å velge Røyken fremfor Sola.' I skrivet heter det videre at det kun er det økonomiske som i stor grad skiller alternativene: 'Avinors eier og kunder forventer at vi bruker alle muligheter for å redusere våre kostnader', heter det.

Avinor-direktør Randi Flesland sier at kostnadene til teknologi og personale er uavhengige av lokalisering. Sikkerhetsnivå ligger over kravene som stilles både på Sola og Røyken. Men driften av bygningsmassen skiller alternativene.

- Vi har bare sett på hva det koster å drifte anleggene. Anlegget på Røyken er på over 11 000 kvadratmeter, men vi klarer oss med 2000 kvadratmeter. Deler av Røyken ligger i fjell og er dyrere å drifte, sier hun.

- Er det ikke også sikrere?

- Nei, det er mange elementer man ser på når man vurderer sikkerheten, for eksempel brann, krig og terroranslag. Ved krig kan det hende at fjell har fordeler, men på andre ting har det ikke fordeler. Vi styrer luftrommet i fredstid, ved krig overtar Forsvaret, sier Flesland.

Hun avviser at det er dårlig styring å stenge et anlegg som har vært brukt i åtte år.

- Anlegget på Røyken hadde aldri blitt bygd i dag. Dét er en realitet, sier hun.