Kontrolltårnet mistet kontakten med ulykkesflyet like før styrten

Samtalelogg mellom fly og bakken viser at ulykken kan ha skjedd brått og uventet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Nattens flystyrt i Buffalo, USA må ha skjedd svært raskt og uventet.

49 omkommet
Omkring fem minutter før Flight 3407 skulle lande på Buffalo Niagara International Airport, styrtet det og traff et bolighus i Clarence Center, klokka 22.30 lokal tid.

Dash 8-fly fra Continental Airlines var på vei fra Newark Liberty International Airport ved New York City med 44 passasjerer og 4 besetningsmedlemmer om bord.

Det lokale brannvesenet bekrefter at alle de 48 personene har omkommet.

Én person som befant seg i huset som ble truffet av flyet har også omkommet.

Flere naboer har blitt fraktet til det lokale sykehuset for medisinsk sjekk og 12 nærliggende hus har blitt evakuert.

Radiokommunikasjonen mellom flygeleder og den kvinnelige piloten om bord like før ulykken viser at mannskapet i cockpit ikke indikerte noen feil.

Alt var i orden
Nettstedet Liveatc.net, som streamer kommunikasjon mellom fly og tårn, fanget opp samtalen fra piloten i ulykkesflyet og bakken.

Verken piloten eller flygelederen utvekslet noe form for informasjon om at noe var galt eller bekymringsfullt før styrten.

Piloten var om lag 16 kilometer unna rullebanen i Buffalo og fikk beskjed om å legge seg i høyde på 2300 fot.

Ett minutt etter siste livstegn fra flyet kaller flygelederen opp maskinen igjen. Han får ikke noe svar tilbake.

Etter en kort pause forsøker man å kalle opp flyet igjen. Heller ikke nå får han noen tilbakemelding fra piloten.

Ber annet fly sjekke
Flygelederen ber piloten i et annet fly i nærheten om å se om man kan oppnå visuell kontakt med ulykkesflyet. Piloten om bord i en Delta-maskin får følgende beskjed.

- Delta 1998. Se til høyre for deg, omtrent 8 kilometer, etter en Dash 8 omtrent på 2300 fot. Kan du se noe der, spør flygelederen.

- Negativt, svarer Deltapiloten.

Like før ulykken skal flymaskinen også ha forsvunnet fra kontrolltårnets radar, ifølge CNN.

Ukjent årsak
Kort tid etter kommer de første nødtelefonenen til politiet om en enorm eksplosjon i et nabolag, ikke langt fra flyplassen.

Flyet styrtet like ved en brannstasjon, og brannmannskaper var på stedet etter få minutter, melder NTB.


Men det brøt ut en voldsom brann da flyet krasjet inn i bolighuset.


- Alle forsøk ble gjort for å forsøke å redde ut overlevende. Mine tanker og bønner går nå til de pårørende, sier Chris Collins i de lokale myndighetene.


Det er foreløpig for tidlig å si noe om årsaken til ulykken.


- Dette kan ha vært forårsaket av en kombinasjon av flere forskjellige ting. En av dem kan ha vært is på vingene. Men flyet er produsert i Canada og skal være laget for kaldt og dårlig vær, sier Jim Tilmon, tidligere flyger, til CNN.


Et kriseteam bistår nå de pårørende og familie til de omkomne på Buffalo-flyplassen.

Vekket av bråket
Clarence-nabolaget, som ligger like ved flyplassen, er vant til flybråk. Flere naboer reagerte likevel på det spesielt høye bråket, forårsaket av det styrtende flyet.

Flere observerte blant annet at flyet fløy veldig lavt.

Keith Burtis var på vei til butikken litt over en kilometer fra der flyet gikk ned, men kunne likevel høre at det styrtet.

- Jeg hørte en høyfrekvent lyd. Det føltes som et lite jordskjelv, sier han til CNN.

Et annet vitne som bor i nabolaget, Jennifer Clark, hørte det hun beskriver som et høyt brøl som passerte huset hennes.

- Hele huset ristet, så ble det stille, sier Clark til nytimes.com.

Andre forteller at de ble vekket av et høyt brak og kunne like etter se en mørk sky og flammer. Vinden har spredd lukten av flammene og flybensin i nabolaget.

Satt på bakken

Flymaskinen som styrtet i Buffalo, Bombardier Dash-8-400, er samme modell som Widerøe og SAS satt på bakken høsten 2007 etter en rekke uhell med understellet til maskinene.

Understellsproblemene ble senere bekreftet å være en produksjonsfeil.

Det oppsto rust i deler av understellet som ikke var mulig å oppdage for flyteknikere.

Feilen er rettet for framtidige modeller i Dash 8-400-serien.

Flymodellen brukes fremdeles av Widerøe på en rekke ruter i Norge. De har fem maskiner i flåten.

For kort rullebane

Buffalo-styrten er den verste flyulykken i USA, siden et Comair-fly krasjet like etter landing i Lexington i Kentucky.

49 personer som befant seg om bord, omkom da flyet styrtet i et skogsområdet like ved Blue Grass Airport. Et besetningsmedlem overlevde ulykken.

I ettertid kunne den amerikanske havarikommisjonen konstatere at flyet tok av fra feil rullebane. Denne var for kort for dette jetmotorflyet, noe som førte til at flyet ikke fikk nok fart eller oppdrift da det tok av.

UKLART HVA SOM FORÅRSAKET: Lydloggen, som dokumenterer samtalen mellom kontrolltårnet og den kvinnelige flykapteinen minuttene før styrten, tyder på at besetningen ikke var klar over at det var noe galt med flymaskinen.  REUTERS/SCANPIX
UKLART HVA SOM FORÅRSAKET: Lydloggen, som dokumenterer samtalen mellom kontrolltårnet og den kvinnelige flykapteinen minuttene før styrten, tyder på at besetningen ikke var klar over at det var noe galt med flymaskinen. REUTERS/SCANPIX Vis mer
ULYKKESFLYET: Dash-8-flyet styrtet i går kveld 22.30 lokal tid like utenfor Buffalo Airport i staten New York. 48 personer ombord omkom. Ytterligere én person som befant seg i huset flyet traff, har også omkommet. Foto: AP PHOTO/SCANPIX
ULYKKESFLYET: Dash-8-flyet styrtet i går kveld 22.30 lokal tid like utenfor Buffalo Airport i staten New York. 48 personer ombord omkom. Ytterligere én person som befant seg i huset flyet traff, har også omkommet. Foto: AP PHOTO/SCANPIX Vis mer