- Kontrollterminalene bør ikke kunne brukes, i det hele tatt

Advokat og Høyre-politiker Michael Tetzschner ber om at Q-Parks terminaler fjernes etter avsløringene.

IKKE FORNØYD: Michael Tetzschner (H) mener parkeringsselskapet Q-Park må granskes etter Dagbladets avsløringer. Bildet er hentet fra 2004. Foto: Berit Roald / NTB Scanpix
IKKE FORNØYD: Michael Tetzschner (H) mener parkeringsselskapet Q-Park må granskes etter Dagbladets avsløringer. Bildet er hentet fra 2004. Foto: Berit Roald / NTB ScanpixVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - De lever høyt på at de tar seg grovt betalt for overskridelser av parkeringstid, men beløpene er så «små» at folk ikke orker å klage. Det blir det samme som å stjele penger ut av lommene til folk, sier Michael Tetzschner. 

Advokaten og Høyre-politikeren reagerer på Dagbladets avsløringer om at parkeringsselskapet Q-Parks terminaler har en funksjon der klokkeslettene på bøtene kan manipuleres, slik at kontrolløren Andreas Kirpalani hadde mulighet til å jukse seg til flere bøter. (Krever abonnement.)

- Vakten har begått simpelt lovbrudd, sier Tetzschner til Dagbladet.

Bakgrunn: Så lett får du falsk P-bot. Tidligere parkeringsvakt avslører metodene han brukte. (Krever abonnement.)

Det er Q-Parks HR- og kontrolldirektør, Lars Monsen, som i Dagbladet i dag bekrefter at terminalene har en innstilling der klokkeslettet på bøtene kan endres.

- Ja, det er mulig å legge inn feil informasjon i terminalene hvis man bevisst går inn for det. Både i forhold til klokkeslett, plassering av kjøretøy, overtredelse og så videre, sier direktøren til Dagbladet, men presiserer at de ansatte i bedriften ikke benytter seg av muligheten.

- Det er grove påstander som jeg tar sterk avstand fra. Hvis noen ansatte bevisst går inn for å jukse, vil det først avdekkes når folk sender inn klager til oss.

- En varslersak Michael Tetzschner mener forklaringene ikke er gode nok.

- Dette er en diskusjon jeg mener er overmoden. Den opprører meg ikke så lite. Dere har en dokumentert varslersak, og en varsler som står fram i offentligheten. Dette bør absolutt forfølges, sier Tetzschner til Dagbladet.

AVSLØRER: Her viser Andreas Karpalini (31), som jobbet i Q-Park i vår, hvordan han enkelt endret tida på bøtene han skrev ut. På den måten rakk han få inn flere på en dag, forklarer han. Foto: Anders Rikstad / Dagbladet
AVSLØRER: Her viser Andreas Karpalini (31), som jobbet i Q-Park i vår, hvordan han enkelt endret tida på bøtene han skrev ut. På den måten rakk han få inn flere på en dag, forklarer han. Foto: Anders Rikstad / Dagbladet Vis mer

Han mener det er på tide med en forandring i parkeringslovgivningen, hvor de offentlige og private opererer med forskjellige retningslinjer.

- Jeg mener vi er kommet dit at selskapene bør underlegges en strenger oppfølging av det offentlige. Dette er en bransje med dårlig rykte, og hvis ikke de rydder opp selv, tror jeg Stortinget bør hjelpe dem litt på vei, sier Tetzschner.

- Stortinget må interessere seg På lik linje med Forbrukerrådet, som kaller avsløringene og metodene for «urovekkende», mener han at innstillingene gjør situasjonen uforutsigbar for kundene.

- Det er en nyhet for meg, at terminalene som fungerer som bevismateriale, kan tukles med. Når en selv kan manipulere systemene, bør ikke kontrollapparatene brukes i det hele tatt, etter mitt skjønn, sier juristen.

- Også klagenemdenes arbeid blir enda mer illusorisk enn det er. Dette er rett og slett en forretningspraksis som bør endres - og når ikke bransjen selv gjør noe med det, så må Stortinget interesserer seg, mener han.

- En utsatt bransje Q-Park avviser i dagens Dagbladet påstandene om juks.

- Vi er en utsatt bransje forbundet med mange myter og fordommer, og har mange haukeøyne på oss. Vi ville umiddelbart fått inn klager - og det ville være avdekket, sier direktør Lars Monsen.

- ANGRER BITTERT: Andreas Kirpalani (31) jobbet i vår i Q-Park. - Jeg er lei meg for at jeg ga folk bøter de ikke skulle hatt, sier han til Dagbladet. Foto: Anders Rikstad / Dagbladet
- ANGRER BITTERT: Andreas Kirpalani (31) jobbet i vår i Q-Park. - Jeg er lei meg for at jeg ga folk bøter de ikke skulle hatt, sier han til Dagbladet. Foto: Anders Rikstad / Dagbladet Vis mer
JA, DET GÅR AN: HR- og kontrolldirektør i Q-Park, Lars Monsen, bekrefter overfor Dagbladet at terminalene selskapet benytter, har en innstilling som gjør det mulig å endre klokkeslettet. Foto: Q-Park AS
JA, DET GÅR AN: HR- og kontrolldirektør i Q-Park, Lars Monsen, bekrefter overfor Dagbladet at terminalene selskapet benytter, har en innstilling som gjør det mulig å endre klokkeslettet. Foto: Q-Park AS Vis mer