Korea-biler starter priskrig

SEOUL (Dagbladet): Koreanske bilprodusenter vil tredoble sitt salg i Norge - og du blir vinneren. Prisene på alle nye biler blir presset ned fordi koreanerne ønsker å være 10- 15 prosent billigere enn konkurrentene. Og de tilbyr japansk kvalitet, tysk sikkerhet og ypperlige garanti- og servicevilkår.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I Sør-Korea er det fire produsenter av biler - Daewoo, Kia, Hyundai og Ssangyoung. Alle importeres til Norge. I 1998 kommer også biler fra elektronikkprodusenten Samsung.

Norge er det landet der biler fra Korea har høyest markedsandel. Det er Hyundai som er klart mest solgt.

I fjor ble det solgt 8500 biler fra Sør-Korea i Norge. Men bare vent: Det er nå de største slagene i den nye Korea-krigen skal stå.

Hyundai, Kia og Daewoo er gigantene som har et felles mål: De vil bli store. På rekordtid er Sør-Korea blitt en bilgigant. I år 2000 skal produsentene lage 7,5 millioner nye biler i året.

Størst av dem alle blir Daewoo, som bare på noen få år har vokst fra en lilleputt til en gigant. De sparket ut General Motors etter å ha bygget foreldede Opel-modeller, og satset alt på egen produktutvikling. Nå er de klare med den største maktdemonstrasjon jeg noen gang har sett fra en bilprodusent.

Best på pris

Pris og atter pris er koreanernes angrepsvåpen. Med nye modeller i lekker innpakning, uten tekniske spissfindigheter, sørger de for at du og jeg får billigere biler. For ikke å bli priset ut, må Ford, Opel, Volkswagen og Toyota også holde igjen prisene. Korea-bilene sørger dermed for at alle biler blir litt billigere.

- Dette blir et skikkelig rotterace, sier Tom Kolberg, som er blitt mangemillionær på import av Mazda og Hyundai.

Det er han som har brøytet vei for koreanske biler inn i Norge. På rekordtid fikk bilene opp til fem prosent av markedet, og Kolberg ble kåret til Hyundais beste importør.

Fattige bestevenner

Koreanske produsenter vokser like mye utenfor hjemlandet. Men alle nye fabrikker kommer der de store bilgigantene som GM, Ford, Volkswagen og Peugeot ikke vil være. I Usbekistan, Polen, Romania, Iran, Nigeria, Egypt, Vietnam, Indonesia, Malaysia, Colombia, Russland og Tsjekkia bygges enorme koreanske bilfabrikker. Overalt blir det enkle og robuste biler for vanlige mennesker.

Alle vil bli den største

Koreanerne drømmer om å bli størst. Fiende nummer én er Japan, et navn som nærmest er banneord i Sør-Korea.

Koreanerne kopier den japanske bilsuksessen: kvalitet og enkle tekniske løsninger. Ulempen er det høye prisnivået på reservedeler. Det du sparer når du kjøper bilen, må du betale når bilen må ha deler.

Korea har et lukket hjemmemarked, der det nesten ikke finnes utenlandske biler. Og de som kjøper en BMW, Audi, Mercedes, Saab eller Volvo i Sør-Korea, får bokettersyn dagen etter.