Korrupsjonsalarm i Statens vegvesen

Tre inspektører i Statens vegvesen er suspendert og under politietterforskning, mistenkt for korrupsjon i forbindelse med registrering av importbiler.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Trafikkdirektør Eva Solvi i Statens vegvesen sier til Dagbladet at man i to av sakene har så sterk mistanke om straffbare handlinger at man har gått til politianmeldelse, mens den tredje er under vurdering. I tillegg arbeider man med en fjerde sak.

To av sakene etterforskes av politiet i henholdsvis Follo og Asker og Bærum, ettersom to av inspektørene jobbet ved trafikkstasjonene i Drøbak og Billingstad.

Systematisk

-  Forholdene er blitt avslørt som følge av tips og en revisjon av våre egne rutiner. Vi kan alle gjøre feil, men ikke systematisk, sier Solvi.

-  Hva slags lovbrudd er det snakk om?

-  Det kan dreie seg om feilregistrering ved import av kjøretøy, feil dokumentasjon ved import, feil registrering ved ombygginger eller andre feil i forbindelse med godkjenning. Denne type feil trenger ikke nødvendigvis være lovbrudd, men i disse sakene har vi mistanke om det.

-  Hvordan kan det skje?

-  Det finnes verksteder som fjerner understellsnummeret og setter inn et annet, fra for eksempel en stjålet bil, sier Solvi.

80 milliarder

I forbindelse med omregistrering av biler har man fått utstedt papirer med feil vektklasse eller eldre bilmodell for å spare tusenvis av kroner i avgift.

-  Vet dere at disse tre sakene dreier seg om korrupsjon?

-  Jeg vil nødig bruke det ordet, men vi har mistanke om de har fått en form for gjenytelse. Vi har gått til politiet nettopp for at de skal finne ut av dette, sier Solvi.

Hun viser til at beregninger av bilkriminalitet i Europa har en verdi på 80 milliarder kroner.

-  Det er grunn til å tro at mange av bilene som disponeres av et kriminelt miljø, er innom våre stasjoner og at våre folk godkjenner disse uten å skjønne at noe er galt. Nettopp for å hindre at vi blir lurt, må vi stramme inn rutinene.

-  Mangler retningslinjer

Veidirektør Olav Søfteland har iverksatt flere tiltak blant de cirka 1500 ansatte som jobber på rundt 70 trafikkstasjoner. I et internt skriv heter det:

«Status i dag viser at vi har svakheter i våre rutiner og systemer som ikke i tilstrekkelig grad hindrer muligheter for misligheter. Det er også mangel på klare og detaljerte etiske retningslinjer.»

I dag skal de tre suspensjonene behandles i ansettelsesrådet.

-  Vi forventer at arbeidsgiver legger fram dokumentasjon for at det var nødvendig å gå til et så dramatisk skritt, sier hovedtillitsvalgt Siw Tyldum i NITO.

BILJUKS? Trafikkdirektør Eva Solvi ser ikke bort fra at de høye bilavgiftene gjør inspektørene ved trafikkstasjonene mer utsatt for kjøp og salg av tjenester.