I STORTINGET:  Da pensjonert orlogskaptein Bjørn Stavrum forklarte seg for Stortingets kontrollkomité i 2015 var han åpen på at han hadde gjort feil han angrer på. Her hilser han på representant Gunvor Eldegard (AP)
Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
I STORTINGET:  Da pensjonert orlogskaptein Bjørn Stavrum forklarte seg for Stortingets kontrollkomité i 2015 var han åpen på at han hadde gjort feil han angrer på. Her hilser han på representant Gunvor Eldegard (AP) Foto: Christian Roth Christensen / DagbladetVis mer

Nigeria-båtene:

Korrupsjonssiktede briter nekter å vitne

Engelskmennene, som Økokrim mener betalte bestikkelser da de kjøpte Forsvarets krigsskip, sier nei til å komme og forklare seg i norsk rett.

(Dagbladet): I morgen starter rettssaken mot pensjonert orlogskaptein Bjørn Stavrum (59). Hele fem uker er satt av til å avklare om offiseren var korrupt da han i 2013 mottok drøyt 900 000 kroner (154 853 dollar) fra de som formidlet salget av seks missiltorpedobåter (MTB-er) og støtteskipet KNM Horten til en tidligere krigsherre i Nigeria.

Salgene ble formidlet av selskapet CAS Global, som har tilhold på en campingplass i Surrey vest for London. Økokrim har henvendt seg til britene og bedt dem stille som vitner i den norske saken, men fått «nei».

I NIGERIA: MTB-ene ble strippet for våpen før de ble solgt fra Norge, men ny kanon og mitraliøser ble montert da båtene kom til Nigeria. Foto: Privat Vis mer

- Vi ønsket at de skulle stille siden de er de sentrale personene som vi mener har betalt bestikkelsene, sier førstestatsadvokat Trude Stanghelle til Dagbladet.

I Storbritania er britene selv under etterforsking, siktet for korrupsjon. Og som siktet i en straffesak har de rett til å avvise å vitne i det samme sakskomplekset.

- Vi kan ikke gi en garanti for at det de sier i Norge, ikke blir brukt mot dem i den engelske saken, sier Stanghelle.

Kan nekte

Bjørn Stavrum skulle også gjerne sett at britene tok turen til Norge. Etter det Dagbladet kjenner til har Stavrum i politiavhør forklart at pengene han fikk fra England var et lån. Dagbladet er kjent med at britene i sine avhør med britisk politi har sagt mye av det samme.

- Ut fra situasjonen de er i kan jeg skjønne at de ikke ønsker å komme. De har også rett til å nekte. Men fra vårt ståsted skulle vi gjerne hatt dem her, sier Stavrums forsvarer Rasmus Woxholt.

Økokrim mener det ikke er avgjørende om pengeoverføringene senere skulle betales tilbake. Pengene ble overført til Stavrums norske bankkonto i to transaksjoner. Den første halvparten av pengene kom to dager før Stavrum besørget at de seks MTB-ene ble toll-deklarert for utførsel.

- Vi mener at dette er korrupsjon uansett om det var et lån eller penger Stavrum fikk, sier Stanghelle.

Dagbladet har vært i kontakt med britene i CAS Global, men de har ikke besvart våre spørsmål.

Opplesing av avhør

Da det ble klart at engelskmennene nektet å stille, ønsket Økokrim i stedet at engelskmennenes politiavhør skulle leses opp i retten, men det kan også bli vanskelig.

- Det vil vi motsette oss, sier Woxholt.

Økokrim ser at forsvarerne har et poeng.

- Det er et problem at forsvarer-siden ikke får stilt spørsmål, så dette er noe retten må ta stilling til, sier Stanghelle.

Krigsherre

Derimot har hun stevnet den britiske etterforskingslederen Peter Hunt.

- Hunt skal først og fremst forklare seg om etterforskingen og hva de har gjort i England. Vi ønsker å sette saken i en større sammenheng. Hva skjedde med båtene etter hvert, og hva skjedde i Nigeria? Det er det Hunt skal forklare seg om. Han kan ikke forklare seg om hva de engelske siktede har forklart for britisk politi.

For britisk politi har etterforsket saken i Nigeria og mener de har funnet beviser for et større korrupt sakskompleks, sa de til Dagbladet i august.

Dagbladet avslørte i 2014 hvordan de norske båtene havnet i Nigeria og at de var i en del av den private marinen til tidligere krigsherre Government «Tompolo» Ekpemupolo. Han pleide å kidnappe sjøfolk og kapre oljerigger som opererte i det oljerike Niger-deltaet. Men som en del av en fredsavtale med den nigerianske regjeringen i 2009 fikk han en milliard-kontrakt for å drive privat kystvakt.

DETTE ER SAKEN: Den grumsete suppa av forsvarets tabber forklart på fem minutter. Video: Øistein Norum Monsen / Dagbladet Vis mer

Den tidligere amerikanske ambassadøren til Nigeria, John Campbell, har sagt at båtene fra Norge gjorde Tompolo til den sterkeste maritime maktfaktoren i Nigeria. Etter det Dagbladet kjenner til er de sju båtene nå i arrest hos nigerianske myndigheter.

Og det har på nytt skåret seg mellom Tompolo og myndigehtene. Han er siktet i en korrupsjonssak og nigerianske spesialsoldater jakter på ham i det uframkommelige Niger-deltaet.

Forsvaret hevdet lenge at de solgte båtene til britiske CAS Global, men i sommer ble orlogskaptein Bjørn Stavrum er også tiltalt for å ha forledet Utenriksdepartementet med denne informasjonen. Økokrim mener å kunne bevise at det var klart at båtene skulle til Nigeria da de ble eksportert.

I tillegg til korrupsjonen og brudd på lovene om våpeneksport, er Stavrum også tiltalt for grov utroskap etter at han fikk Forsvaret til å ta regninga på 2,7 millioner kroner da båtene skulle pusses opp før de ble sendt til Nigeria. Videre er han tiltalt for tyveri av skrapestål, en aksling og en propell. Og han er tiltalt for underslag av en rib-båt, en ATV og en fliskuttemaskin fra Forsvaret.

Beltevogner og jagerfly

I tillegg til båtsalget til Nigeria og andre afrikanske land har Dagbladet også avslørt hvordan militære lastebiler endte opp i Eritrea. En av Forsvarets største kunder av brukt materiell, kongsbergmannen Roger Jensen, ble i desember dømt til bot og inndragning på 1,5 millioner kroner for dette salget. Dommen er anket.

Videre har Dagbladet avslørt at Forsvarets beltevogner ble sendt til Sudan og for dette forholdet er en to briter dømt for ulovlig våpeneksport. I tillegg er to F5 jagerfly solgt til en privatmann i Texas - et forhold som Riksrevisjonen nå gransker og vil komme med en rapport om før sommeren.

Syndebukk

Alle disse sakene vil bli trukket fram i rettssaken mot Bjørn Stavrum, forteller hans forsvarer, Rasmus Woxholt.

- Stavrum er ev den oppfatning at han er blitt en syndebukk, og at hans eventuelle brudd på korrupsjonsbestemmelsen kom bekvemt for resten av systemet, sier Voxholt.

Dagbladet har tidligere avslørt hvordan topper i både Forsvaret og Forsvarsdepartementet presset på for å få båtene solgt, og applauderte innsatsen til Stavrum da salgene gikk igjennom.

- Dette er en offiser, en handlingens mann, som har kommer i et uføre. I den utstrekning Stavrum har gjort noe galt, vil han ta ansvar for det. Stavrum ønsker ikke å ta ansvar for feil gjort av Forsvaret og UD, sier Woxholt.

Da Stavrum forklarte seg for Stortingets kontrollkomité i 2015 var han åpen på at han hadde gjort feil han angrer på.

AVSLØRING: I en rekke artikler fra juni 2014 avslørte Dagbladet at den beryktede eks-piraten Government «Tompolo» Ekpemupolo fikk kjøpe seks MTB-er og støtteskipet «Horten», som i perioder var blitt brukt som kongeskip. Tompolo skulle bruke skipene i sin private marine, som på den tiden hadde oppdrag for Nigerias kystverk. Vis mer