Kort, kortere kortenkt?

STAVANGER (Dagbladet): To millioner nordmenn går i dag rundt med bonuskort i innerlomma. Men er det penger å spare på dem? I et skarpt brev til kortselskapene Domino, Trumf og NKL krever nå Forbrukerombudet at det dokumenteres hva kundene sitter igjen med av fortjeneste. Ombudet hevder også at selskapene bryter markedsloven i sin jakt på lojale kunder. Av

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Forbrukerne er taperne i kortkarusellen, sier Ole Just i det danske Forbrugerrådet.

Med eller mot din vilje blir du nå pådyttet bonuskort fra butikk-kjeder som vil ha kontroll over dine penger og dine kjøpevaner. Alle skal ha kort.

Du sparer kanskje noen hundrelapper det neste året, men underveis selger du også privatlivet ditt, advarer skeptikerne foran dagens store konferanse om «lojalitetsprogrammer» i Oslo. Her møtes bransjefolk, lojalitetskorttilhengere og forbrukernes talsmenn til heftig debatt om hvem som tjener på bonuskortene.

Blir snytt

Danske Ole Just vil presentere forbrukerpolitiske problemstillinger og danskenes erfaringer så langt.

- Det blir vanskelig å samle prisinformasjon. Lojalitetskortene svekker konkurransen. Det sier seg selv. Selv om bonuskort virker optimalt og fristende for den enkelte forbruker her og nå, er denne utviklingen samfunnsmessig skadelig. Forbrukerne blir snytt, hevder Ole Just.

Just har jobbet med en nordisk utredning om slike kort, og ønsker en eller annen form for offentlig inngripen mot bonuskortene for å hindre de mest skadelige virkningene.

Haukeblikk

Konkurransedirektør Einar Hope er også skeptisk til bonuskortene. Han frykter først og fremst at det blir for vanskelig for forbrukerne å finne ut hva en vare egentlig koster og å sammenlikne priser:

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Slik kortene til nå er utformet, er jeg ikke så veldig bekymret. Kunden har frihet til å ha alle kortene, og til å velge ikke å ha kort. Det er noe annet hvis kortene blir utformet slik at kjedene låser kunden til seg ved lojalitetsrabatter - det vil si at rabatten stiger med andelen kunden kjøper av en vare av en bestemt leverandør.

Det er ikke aktuelt å fatte vedtak som forbyr bonuskort i Norge, men visse former for slike lojalitetskort kan bli forbudt, opplyser rådgiver Magne Eek i Forbrukerombudet.

- Forbrukerne taper

- I utgangspunktet legger vi til grunn at hvis ikke dette blir regulert litt stramt, vil det virke negativt på konkurransen i markedet, og forbrukerne taper i første omgang.

Forbrukerombudet akter i tida framover å skjerpe kravene til prisinformasjon i markedsføringen. Dette budskapet er gått ut til alle de tre kortselskapene, Domino, Trumf og Norges Kooperative Landsforening (NKL).

- Hovedformålet med kortet er å få kunden til å samle mer av sine innkjøp hos de selskapene som har sluttet seg til ordningen. Enkelte av de virkemidlene som tas i bruk for å oppnå dette, kan imidlertid reise spørsmål i forhold til markedsføringsloven, skriver Forbrukerombudet til de tre kortselskapene.