Kosmo hjalp pop-slektning

Forsvarsminister Jørgen Kosmo tok del i en meget spesiell platelansering da han før jul ga 2000 singler med popgruppa Vibe i julegave til sine Unifil-styrker. Nå viser det seg at Vibes Geir Olav «Gækki» Bøkestad er en slektning av Kosmo.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Bøkestads far er en fetter av Kosmos kone (Bøkestad og Kosmos barn er med andre ord tremenninger), og de to kjenner hverandre fra familietreff i deres felles hjemfylke, Vestfold.

Både popartist Bøkestad, kjent fra 80-tallsgrupper som Drama og Creation, og forsvarsminister Kosmo bekrefter slektskapet overfor Dagbladet.

Hilsen på coveret

For Bøkestad og og hans gamle kollega fra Drama og Creation, Per Kristian «Muffe» Indrehus, fungerte Kosmos engasjement i platelanseringen som kjærkommen PR for deres singelplate «Whenever the Rain Falls». Plateselskapet Arcade, der Bøkestad for øvrig er norskansvarlig, holdt en felles pressekonferanse med Kosmo og hans departement der singelen og samarbeidet ble lansert.

I tillegg bidro Kosmo med en lengre hilsen på innercoveret - rett vis-à-vis bildet av familiemedlem Bøkestad.

Jørgen Kosmo benekter hardnakket at det var slektskapet som førte ham inn i popbransjen.

- Forsvarsdepartementet fikk en henvendelse fra Vibe om vi kunne tenke oss å gi singelen i julegave til våre soldater som er stasjonert i Bosnia og Libanon. Vi syntes ideen var god så lenge dette ikke kostet oss noe. Geir Olav Bøkestads slektskap med min kone kan jeg ærlig talt ikke se har noe med saken å gjøre, uttaler Kosmo, som for øvrig synes Vibes låt er «en god produksjon».

Gedigen PR-jippo

Jørgen Kosmo er overhodet ikke villig til å se noe uheldig i familiekoblingen mellom ham og popmusiker Bøkestad.

- Hadde dette vært Bøkestads første prosjekt kunne jeg skjønt det, men han er tross alt en anerkjent artist. Slik sett blir ikke dette en lansering i så måte.

- Du ser ikke at du har tatt del i en gedigen PR-jippo?

- Vel, du selger ikke en singel på blest hvis den ikke har innhold. Hvis denne singelen har innhold, selger den kanskje, kommenterer Kosmo.

Dårlig salg

Hos norskansvarlig Bøkestad hos Arcade er det registrert noe bortimot null salg utover de 2000 singlene som Kosmo fikk fraktet til sine soldater. Han innrømmer lett at PR-stuntet ikke ga den ventede effekten. Bøkestad går imidlertid ikke med på at det hele var et forsøk på å utnytte slektskapet med et familiemedlem i en god posisjon.

- Dette var et initiativ vi tok overfor Forsvarsdepartementets presse- og informasjonsavdeling. Kosmo kom inn på et seinere stadium. Vi møtte ham på pressekonferansen og én gang før det, hevder Bøkestad.